سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جمعیت موشها از تهرانی ها پیشی می گیرد

جمعیت موشها از تهرانی ها پیشی می گیرد 

محیط زیست - خانواده موش‌های شهرمان با وجود تدابیر متفاوت برخورد با آنها، همچنان در حال گسترش نسل است؛ هر روز بیشتر و بزرگ‌تر. آن‌قدر بزرگ که گاهی بچه موش چاق و چله داستان برای گربه‌های بی‌آزار شهرمان نیز هیولایی ترسناک می‌شود.

زهرا تالانی:شهرداری سالهاست که مبارزه با موشها را آغاز کرده و آنگونه که حسین کلخورانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در گفت وگو با ایسنا اعلام کرده مبارزه سالانه با حیوانات موذی از جمله موش‌ها، بیش از 10 میلیارد تومان هزینه به مدیریت شهری تحمیل می‌کند و هر ساله حدود یک میلیون موش در تهران معدوم می شود.
با اینحال شهرداری از دست این موجود موذی به ستوه آمده و به نظر می رسد که اساسا مهار جمعیت موش‌ها درشهرها کاری غیرممکن است.


موشها، مارکوپولوی حیوانات جهان
در همین حال، اسماعیل کهرم استاد دانشگاه و متخصص محیط زیست در گفت‌و‌گو با ایلنا می گوید:اقدامات شهرداری نتوانسته است آنگونه که باید و شاید جلوی زاد و ولد موش‌ها را بگیرد.این موش‌ها به دلیل مواد شیمیایی و اشعه‌های گوناگون دچار تغییر و تحولات رفتاری و ظاهری شدند که در سایر حیوانات این تغییرات میلیون‌ها سال طول می‌کشد واین تغییرات موجب شده است که موش‌ها به یکباره از60 گرم به 5 کیلو اضافه وزن پیدا کنند.
وی با بیان اینکه موش‌ها مارکوپولوی حیوانات جهان هستند ادامه می دهد: به اعتقاد من شهر تهران محل امنی برای پرورش موش شده است چراکه سرپوشیده کردن انهار و ریختن انواع غذا‌ها به ویژه از نوع فست فود محیطی مناسبی را برای زاد و ولد و زندگی موش‌ها ایجاد کرده است.

قلمرو موشها در کدام مناطق است؟ 
به طور واضح نمی‌توان گفت که کدام منطقه بیشترین تعداد موش را دارد موش در همه جا است اما در برخی مناطق مانند منطقه 20 به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی و منطقه 6 به دلیل وجود رستوران‌ها و فست فودهای مختلف موش بیشتری وجود دارد.
 حسین مرادی شهردار منطقه 22 به ایسنا می گوید: منطقه 22 به عنوان منطقه پیشتاز در کسب گواهینامه‌های زیست محیطی مختلف، جلوگیری از آلودگی محیط زیست بویژه آلودگی‌های ناشی از بکارگیری سموم شیمیایی را همچنان در دستور کار دارد.
وی ادامه می دهد: از آنجاکه کاربرد سموم شیمیایی برای مبارزه با موش از یک سو سبب آلودگی محیط زیست و از سوی دیگر موجب مقاوم شدن این جانور نسبت به سمهای مورد استفاده و افزایش آن می شود، کاربرد دستگاه موش کش الکترومغناطیس می‌تواند در مبارزه با آلودگی زیست محیطی اینچنینی موثر باشد.

 جمعیت موشها 10برابر جمعیت تهرانی ها 
یک جفت موش می‌تواند ظرف یکسال اگر شرایط غذایی‌اش فراهم باشد بیش از 20 میلیون موش تولید کند . شهرام امیر شریفی رئیس انجمن دیده بان حقوق در گفت وگو با پانا می گوید:با این روند جمعیت موشها 6 تا 10 برابر مردم تهران می شود.
وی با اشاره به روش های مختلف برای از بین بردن موش ها در سطح شهر می گوید: گام اول کنترل زباله هاست چرا که این موضوع اثبات شده و کم هزینه ترین روش است. به طوری که 80 درصد از جمعیت موش ها را می توان با کنترل زباله ها حذف کرد، بنابراین باید به موش ها شوک غذایی داد تا افزایش زاد و ولد نداشته باشند.
شریفی افزایش آگاهی مردم توسط مسئولان را گام دوم کنترل موش ها و جانوران می داند و ادامه می دهد: نکته دوم آشنا کردن مردم است و کار فرهنگی هزینه عملیاتی ندارد و این توجیه شهرداری که موش ها طاعون و وبا می آورند مدت ها است که دیگر اثربخش نیست. زیرا در سال های اخیر اگر مشاهده کنیم می بینیم که کسی از گزش موش دچار بیماری طاعون نشده است.سومین گام بزرگ عقیم سازی جانوران است که البته این موضوع برای موش ها قابلیت اجرا ندارد چرا که جمعیت آن ها تصاعدی بالا می رود.
رئیس انجمن دیده بان حقوق حیوانات می گوید: در طرح معدوم سازی موش ها تحت عنوان " طرح کنترل جمعیت جانوران"، شهرداری اعلام کرد که طی 15 شب 781 موش را در خیابان های شریعتی و ولیعصر(عج) توسط روش تیراندازی از بین برده که بر اساس اعلام شهرداری شبی 52 موش معدوم شده است که این عدد کاملا شوخی حیطه مدیریت شهری محسوب می شود.

منبع خبر انلاین




ادامه مطلب

[ چهارشنبه 91/9/8 ] [ 2:4 عصر ] [ parsinews ]