سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گزارش مشروح جلسه جنجالی مجلس برای استیضاح وزیر کار

فارس گزارش می دهد
گزارش مشروح جلسه جنجالی مجلس برای استیضاح وزیر کار

خبرگزاری فارس: بر اساس رأی امروز نمایندگان مجلس، شیخ‌الاسلامی نمی‌تواند به فعالیت خود در ساختمان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در خیابان "آزادی" ادامه دهد.

خبرگزاری فارس: گزارش مشروح جلسه جنجالی مجلس برای استیضاح وزیر کار

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8:10 صبح امروز زنگ آغاز جلسه علنی مجلس را به صدا درآورد.

به گفته لاریجانی در آغاز جلسه امروز 218 نماینده در مجلس حضور داشتند.

بهارستان نشینان بعد از استماع آیات کلام الله مجید و ترجمه آیات، فیلم کوتاهی به مناسبت دهه فجر دیدند و پس از آن بررسی استیضاح شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را در دستور کار خود قرار دادند.

طرح استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه احتماعی 4 بهمن ماه با 18 امضا و در 7 بند از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

* مخالفت اصولگرایان با استیضاح

علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس و عضو هیئت رئیسه  فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به نشست صبح امروز هیئت رئیسه فراکسیون متبوعش گفت که هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان بحث استیضاح وزیر کار را موردبررسی قرار داد.

وی تصریح کرد: هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان استیضاح وزیر کار را در شرایط کنونی مغایر با منافع ملی و مصالح کلی دانست و با این اقدام مخالفت کرد.

* ورود رئیس جمهور به خانه ملت

محمود احمدی‌نژاد رئیس ‌جمهور کشورمان دقایقی بعد از آغاز جلسه علنی مجلس برای دفاع از شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی وارد صحن خانه ملت شد.

تعدادی از وزرای کابینه از جمله رحیمی معاون اول، خلیلیان و دانشجو وزرای کشاورزی، علوم  و فروزنده و میرتاج الدینی معاونان رئیس جمهور نیز به همراه احمدی نژاد وارد صحن علنی مجلس شدند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، روح الله حسینیان و ایرج ندیمی و تعداد دیگری از نمایندگان به استقبال احمدی‌نژاد رفتند.

* لاریجانی: صهیونیست‌ها به سرنوشت شاه متصل می‌شوند

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس با تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر گفت: با ورود شکوهمند رهبر عظیم‌الشان انقلاب حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی، نهضت اسلامی جان تازه‌ای گرفت و همه شگردها و مکر و حیله استکبار و رژیم سلطنتی یکی پس از دیگری زدوده شد و تحولات آنقدر سریع رخ داد که همه قدرت‌های سلطه‌جو که به دنبال فرصتی برای کودتا و دستگیری همه رهبران مبارز بودند، مغلوب شدند.

 

علی لاریجانی افزود: اینجاست که نقش رهبری دینی برای حرکت مسلمانان مشاهده می‌شود که توده‌های مردم که امام خویش را یافتند رژیم‌های تا دندان مسلح را که از پشتیبانی همه جانبه استکباری هم برخوردار بودند به کنار زده و مسیر را برای تحقق عدالت مهیا کرد.

 

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با رهبری ارزشمند امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و امروز هم تداوم راه انقلاب در گرو راهبری‌های رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که انشاءالله با صلابت و سرافرازی انقلاب ملت ایران به انقلاب حضرت مهدی (عج) متصل خواهد شد.

 

لاریجانی با اشاره به تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به کشور سوریه اظهار داشت: از ابتدای ماجراجویی در سوریه در دو سال اخیر کرارا این معنا را بیان داشتیم که بحث در اصلاحات سیاسی در سوریه یک امر است که جمهوری اسلامی همیشه از تحقق مردم سالاری در کشورهای اسلامی حمایت کرده است.اما در مسئله سوریه شاهد کینه‌ای هستیم که آمریکا و غرب و برخی مرتجعین منطقه نسبت به مقاومت این کشور در مقابل صهیونیست‌ها دارند و متاسفانه برخی از دول منطقه‌ای این مسئله را درک نکردند.

 

وی ادامه داد: با این اقدام رژیم صهیونیستی موضوع روشن شده است که بانی این مسئله‌سازی‌ها فرصتی برای رژیم صهیونیستی ایجاد شد. حالا زمانی است که کشورهای منطقه که سلاح و امکانات برای به هم ریختن سوریه در اختیار مخالفین این کشور قرار می‌دهند، به خود آیند و صف خود را از دشمن صهیونیستی جدا کنند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند و معتقد است پاسخ این فرصت طلبی را با بیداری اسلامی منطقه خواهند گرفت و بدانند جنگ 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه غزه علامت‌هایی بود که این رژیم درک درستی از ناتوانی خود پیدا کند و اگر این فهم را نیابد در مقابل قدرت مسلمانان به سرنوشت رژیم سلطنتی شاه متصل می‌شود.

 

لاریجانی با تسلیت درگذشت حسن حبیبی به خانواده وی و ملت ایران اضافه کرد: حسن حبیبی انسان وارسته‌ای بود که عمر خود را در راه انقلاب اسلامی مصروف کرد و همیشه با نیکنامی زندگی کرد و در بین رهبران انقلاب عزیز بود و خاطره آن بزرگوار در قلب‌ها خواهد ماند.

 

* توصیه رهبری برای کمک دولت و مجلس به مردم

 

پس از سخنان رئیس مجلس، مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند طی اخطاری با استناد به اصل 186، 52 و 53 قانون اساسی، گفت: بودجه سالانه کشور می‌بایست 2 ماه پیش به مجلس ارائه می‌شد اما خبری از ارائه لایحه بودجه نیست.

 

وی با بیان اینکه دولت و مجلس هیچ توضیحی درباره تأخیر بودجه نمی‌دهند، افزود: مجلس و دولت باید در قبال تأخیر بودجه پاسخگو باشند.

 

وی همچنین به جلسات شبانه دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: اگر قرار است کمکی به مردم صورت بگیرد، علی‌القاعده و بر اساس منطق باید از طریق قانون انجام شود. اینکه برخی افراد مصاحبه کرده‌اند و گفته‌اند، 100 هزار، 200 هزار و 300 هزار به مردم داده خواهد چه مبنایی دارد.

 

نماینده مردم نهاوند همچنین به اظهارات لاریجانی درباره خبرگان مجلس اشاره کرد و افزود: اینکه رئیس مجلس از واژه خبرگان مجلس استفاده می‌کند، بر اساس چه مبنایی است؟ چرا که ما در عرف و قانون خبرگان مجلس نداریم.

 

سنایی با بیان اینکه کمک به اقشار ضعیف جامعه مناسب است و تردیدی در اهمیت آن نیست، از رئیس مجلس خواست درباره موارد مطروحه پاسخگو باشد.

 

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر سنایی گفت: درباره بودجه 10 بار تاکنون گفته شده که باید لایحه به مجلس ارائه شود؛ مجلس نمی‌تواند کار دیگری بکند و یا اینکه طرح بدهد. لازم است دولت لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند.

 

وی افزود: در نامه‌های خود به دولت گفته‌ایم که همراه با بودجه باید لایحه چند دوازدهم را نیز به مجلس ارائه کند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به اظهارات سنایی درباره کمک مالی به اقشار ضعیف اشاره کرد و گفت: کمک به مردم توصیه مقام معظم رهبری بوده است و مشکل قانونی ندارد؛ رهبری توصیه کرده که مردم تحت فشار هستند و باید به آنها کمک شود لذا جلسات مجلس و دولت تشکیل شد تا این توصیه عملی شود.

 

لاریجانی تاکید کرد که مجلس و دولت درباره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هیچ توافقی نداشته‌اند.

 

* تذکر قاضی پور درباره حدنصاب دولت بعد از رفتن شیخ‌الاسلامی

 

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه طی اخطاری با استناد به اصل 188 قانون اساسی گفت: امروز بحث استیضاح وزیر کار است و اگر وزیر بیفتد دولت ساقط خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه تذکر، سؤال، استیضاح و رای به عدم کفایت از اختیارات قانونی مجلس است، به تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: 14 آبان به شما (لاریجانی) گفتم دولت لایحه بودجه را نداده است اما شما گفتید که تاریخ بلد نیستم؛ ما می‌دانستیم دولت 2 ماه آینده هم بودجه را به مجلس نمی‌داد.

 

قاضی‌پور از لاریجانی خواست تا اجازه بدهد تا برای تهیه طرح بودجه 92 اقدام کند.

 

* درخواست استیضاح وزیر صنعت

 

کمال علیپور نماینده مردم قائم‌شهر هم طی تذکری گفت: حدود 30 روز پیش طرح استیضاح وزیر صنعت با 44 امضا تقدیم هیئت رئیسه شد اما هیئت رئیسه حتی این طرح را اعلام وصول نکرد.

 

وی با بیان اینکه در مشکلات اقتصادی بخش صنعت نیز دخیل است، از رئیس مجلس خواست درباره عدم اعلام وصول وزیر صنعت پاسخگو باشد.

 

لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده قائم شهر گفت: استیضاح را باید به طور رسمی بدهید تا ما آن را در دستور کار قرار دهیم. البته اینکه می‌گویید استیضاح را به هیئت رئیسه داده‌اید را نیز از هیئت رئیسه پیگیری می‌کنیم.

 

* آغاز استیضاح با نقد انتصاب قاضی معلق

 

با آغاز رسیدگی به استیضاح وزیر کار، حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در سخنانی به عنوان موافق استیضاح، اظهار داشت: تعهد بدون تخصص در دانش و نیز تخصص بدون تعهد کارساز نیست؛ اصولا در منطق اسلام، منصب‌ها و مسئولیت‌ها امانت‌هایی به شمار می‌آیند که باید به اهلش سپرده شود و باید مسئولیت‌ها به افرادی سپرده شوند که صلاحیتشان برای احراز آن پست، مشخص شده باشد.

 

وی افزود: انتصاب آقای مرتضوی به دلیل عدم دارا بودن شرایط، غیر قانونی و غیر شرعی بوده است و لازم است بدانیم در سیره نبوی و علوی، توجه به شایسته سالاری در انتصابات امری بسیار مهمی است، اما آقای وزیر کار، آیا به راستی در کشور برای مدیریت تامین اجتماعی، شایسته تر از آقای مرتضوی، فرد دیگری نبود؟!

 

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: مسئولیت‌ها امانت‌هایی هستند که اگر از پس آن برنیایند، به خاری و پشیمانی منجر خواهد شد؛ آقای وزیر کار، شما در انتصاب آقای مرتضوی آیا به موارد توصیه شده در قرآن و روایات توجه کردید؟

 

بعلت اینکه پارسی بلاگ امکان گذاشتن متن بالای 30000 را نمیداد بقیه گزارش را در لینک اصلی ملاحظه فرمایید

لینک منبع خبرگزاری فارس




ادامه مطلب

[ یکشنبه 91/11/15 ] [ 8:16 عصر ] [ parsinews ]