سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عابدی: یزد نتوانسته رضایت طبسیها را جلب کند!

ماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس گفت: الحاق طبس به استان خراسان جنوبی دارای برکات متعددی است و به‌طور قطع توسعه و پیشرفت طبس را به دنبال خواهد داشت.

 



یزدان نیوز: محمدکریم عابدی در گفت‌و‌گوی تفصیلی یک ساعته با خبرنگار فارس در طبس به تشریح بسیاری از مسائل مهم این شهرستان پرداخت.

* مصوبه سال 80 دراثر تصمیم عجولانه دولت اصلاحات
وی درباره انتزاع شهرستان طبس از استان یزد اظهار داشت: مدت‌هاست که تمامی مسئولان دریافته‌اند که مصوبه سال 1380 مبنی بر انتزاع طبس از استان خراسان بزرگ و الحاق به استان یزد کاملاً اشتباه و دراثر تصمیم عجولانه دولت اصلاحات بوده است.

* یزد نتوانسته رضایت طبسی‌ها را جلب کند
نماینده مردم شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علی‌رغم اینکه مسئولان استان یزد طی حدود 10 سال که طبس جزو این استان است تلاش خود را برای خدمت به شهرستان طبس انجام داده‌اند، اما متأسفانه نتوانسته‌اند رضایت مردم را جلب کنند و بر این اساس حدود دو سال است که مقامات استان یزد خود به این نتیجه رسیده‌اند که الحاق طبس به یزد موفق نبوده است و در واقع موافقت خود را با انتزاع طبس اعلام کرده‌اند که از همان دو سال قبل موضوع انتزاع طبس از استان یزد در دستور کار دولت قرار گرفت.

* استقبال مردم و مسئولان طبس از الحاق به خراسان جنوبی
وی یادآور شد: البته از ابتدا خواست مردم طبس لغو مصوبه سال 1380 و بازگشت طبس به استان خراسان رضوی بوده، اما دولت به دلایل متعددی علاقمند به الحاق طبس به استان خراسان جنوبی است که مردم و مسئولان طبس هم از این موضوع استقبال کرده‌اند.
عابدی افزود: نظر خود من نیز از ابتدا روی استان خراسان رضوی بوده است، اما اکنون که دولت تصمیم به الحاق طبس به استان خراسان جنوبی گرفته است مخالفتی با این موضوع ندارم.

* الحاق به خراسان جنوبی گامی در راستای تحقق استان مستقل
وی خاطرنشان کرد: الحاق شهرستان طبس به استان خراسان جنوبی به‌طور قطع به نفع طبس است و تحقق این موضوع برکات زیادی برای طبس به دنبال دارد که از جمله آن نزدیک شدن به هدف بزرگ تشکیل استان مستقل است.

* بودجه خراسان جنوبی بیش از یزد
نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس با بیان اینکه موضوع مهم برای مسئولان پیشرفت و توسعه طبس است، یادآور شد: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی جزو استان‌های محروم و استان یزد جزو استان‌های برخوردار محسوب می‌شود، معمولاً بودجه‌های اختصاص‌یافته به استان خراسان جنوبی بسیار بیشتر از استان یزد است که از جمله در سفر اخیر هیئت دولت به استان خراسان جنوبی مبالغ بالایی برای توسعه استان خراسان جنوبی در نظر گرفته شد که شهرستان طبس هم با الحاق به این استان می‌تواند از این برکات منتفع شود.

* مردم طبس و بیرجند دارای همگرایی فرهنگی
وی اضافه کرد: طبسی‌ها و بیرجندی‌ها از نظر فرهنگی دارای همگرایی بیشتری هستند که کوتاه‌تر بودن مسیر طبس ـ بیرجند نسبت به طبس - یزد نیز باعث کاهش میلیون‌ها کیلومتر مسافت طی شده تا مرکز استان در هر سال می‌شود و علاوه بر این الحاق طبس به استان خراسان جنوبی دارای مزایا و برکات متعددی برای طبس است که در فرصت‌های مناسب برای مردم بیان خواهد شد.

* همه به تصمیمات مسئولان نظام تمکین کنند
عابدی با بیان اینکه ممکن است عده‌ای با الحاق طبس به استان خراسان جنوبی موافق نباشند، گفت: مردم یکنواخت نیستند و طبیعی است که عده‌ای با این موضوع مخالف باشند اما مردم بدانند که مسئولان نظام هیچ‌گاه تصمیمی جز در راستای منافع کشور نمی‌گیرند و باید تمامی مردم تنها توسعه و پیشرفت طبس را در نظر گرفته و نسبت به تصمیم مسئولان کشور تمکین کنند.

* وضعیت حوزه انتخابیه
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت حوزه انتخابیه طبس بیان کرد: براساس لایحه اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نماینده‌ها که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، شهرستان‌های طبس و بشرویه دارای یک نماینده مستقل در مجلس شده و طبس مرکز حوزه انتخابیه می‌شود که تاکنون این موضوع در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به تصویب رسیده است.
نماینده طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس ادامه داد: البته نظر من این بود که شهرستان‌های فردوس، بشرویه و سرایان دارای یک نماینده و شهرستان طبس دارای یک نماینده باشد اما لایحه دولت این بود که فردوس و سرایان دارای یک نماینده و طبس و بشرویه دارای یک نماینده باشن.

* احتمال عدم تصویب حوزه انتخابیه طبس و بشرویه
وی اظهار داشت: میزان احتمال اینکه این طرح در مجلس رأی بیاورد یا نیاورد به صورت مساوی است و از همکارانم در مجلس می‌خواهم که در تصویب این طرح عنایت لازم را داشته باشند، اما اگر این طرح تصویب نشده و حوزه انتخابیه شهرستان طبس مانند دوره‌های گذشته به همراه شهرستان‌های فردوس، بشرویه و سرایان باشد هم طرح حداکثر تا سال آینده تصویب خواهد شد.

* حوزه انتخابیه ربطی به الحاق و انتزاع ندارد
عابدی خاطرنشان کرد: موضوع حوزه انتخابیه طبس هیچ ربطی به بحث الحاق و انتزاع و تصویب فرمانداری ویژه ندارد، چراکه حوزه‌های انتخابیه توسط مجلس تعیین می‌شود و موضوع الحاق و انتزاع و فرمانداری ویژه به نظر دولت بستگی دارد.

* فرمانداری ویژه گامی در راستای توسعه طبس
وی درباره فرمانداری ویژه طبس یادآور شد: تصویب فرمانداری ویژه امتیازی بسیار مهم و گامی در راستای پیشرفت و توسعه شهرستان طبس است که با این کار فرماندار به عنوان معاون استاندار محسوب شده و تعدادی اداره کل از جمله راه و ترابری و آموزش و پرورش در طبس ایجاد خواهد شد.

* درخواست ابلاغ فرمانداری ویژه طبس بین اعیاد قربان و غدیر
نماینده مردم شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصویب فرمانداری ویژه مراحل متعددی دارد، خاطرنشان کرد: براساس اعلام مقامات عالی کشور اکنون فرمانداری ویژه طبس به تصویب دولت رسیده است و در این زمینه پیشنهاد کرده‌ام که سعی شود تا فرمانداری ویژه طبس بین اعیاد قربان و غدیر ابلاغ و اعلام شود.

* تشکیل استان در دستور کار
وی اضافه کرد: موضوع تشکیل استان مستقل با نام «گلشن» و یا با عناوینی مانند «خراسان علوی» و «گلشن علوی» نیز در دستور کار قرار دارد و این طرح به اطلاع رئیس‌جمهور رسیده است.

* طبس زمینه تبدیل به یک استان مستقل را دارد
عابدی با بیان اینکه تصویب فرمانداری ویژه طبس گامی در راستای تشکیل استان است، یادآور شد: ظرفیت‌هایی که هم‌اکنون در شهرستان طبس وجود دارد از ظرفیت‌های چندین استان کشور بیشتر است و بر این اساس طبس زمینه و قابلیت تبدیل به یک استان مستقل را دارد.

* اختصاص 30 میلیارد ریال دیگر به تصفیه‌خانه طبس
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان روند اجرای برخی از مهمترین پروژه‌های عمرانی شهرستان طبس پرداخت و درباره تصفیه‌خانه آب شرب شهر طبس گفت: اجرای به دلیل اشتباه شرکت مربوطه در مطالعات اولیه در زمینه برآورد هزینه، حدود دو سال تاخیر افتاد.
نماینده طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس ادامه داد: در مطالعات اولیه هزینه احداث تصفیه‌خانه آب شرب طبس 90 میلیارد ریال برآورد شده بود در حالی که این پروژه به 110 میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت.
وی بیان کرد: برای تامین هزینه مورد نیاز این پروژه از طریق سازمان برنامه و بودجه، معاونت راهبردی ریاست جمهور و وزارت نیرو اقدام شد و علاوه بر این معاون وزیر نیرو هم از این پروژه بازدید کرد و در نهایت با اختصاص 30 میلیارد ریال دیگر، نسبت به این پروژه عنایت ویژه‌ای صورت گرفت به طوری که پروژه تصفیه‌خانه آب شرب طبس جزو معدود پروژه‌هایی است که دارای دو بودجه جداگانه است.

* آب تصفیه شده و باکیفیت مطلوب در منازل طبسی‌ها
عابدی افزود: تصفیه‌خانه آب شرب شهر طبس یکی از مجهزترین، مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه‌های آب شرب شرق کشور است که با راه‌اندازی آن آب تصفیه شده و باکیفیت مطلوب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
وی یادآور شد: در صورتی که پیمانکار پروژه تصفیه‌خانه آب شرب شهر طبس به تعهدات خود عمل کند به احتمال زیاد این پروژه تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

* تصفیه‌خانه طبس برای کشاورزان ارزش افزوده به دنبال دارد
نماینده مردم شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مطالعاتی برای ایجاد استخرهای پروش انواع ماهی‌ها از جمله ماهی‌های خاویاری در مسیر آب نهرین طبس انجام شده که در این صورت احداث پروژه تصفیه‌خانه نه تنها مشکلی را برای کشاورزان ایجاد نخواهد کرد بلکه ارزش افزوده قابل‌توجهی نیز به همراه خواهد داشت.

* روند احداث بیمارستان جدید طبس مطلوب است
وی درباره بیمارستان یکصد تختخوابی در حال احداث طبس گفت: هیچ منعی بر سر راه این پروژه وجود ندارد و با توجه به اینکه پیمانکار خوبی دارد به سرعت در حال پیشرفت است.
عابدی یادآور شد: این بیمارستان در راستای انتقال مجروحان حوادث احتمالی معادن دارای پد هلیکوپتر خواهد بود و علاوه بر این با ایجاد سی.تی.اسکن در این بیمارستان نیز موافقت شده است که با تجهیز و افتتاح این بیمارستان مسافت طولانی پیش روی مردم برای سفر به شهرهای یزد، بیرجند و مشهد برداشته شده تمامی کارهای درمانی مردم در شهر طبس انجام خواهد شد.

* تکمیل ساختمان بیمارستان جدید تا پایان امسال
وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری کار احداث ساختمان بیمارستان یکصد تختخوابی طبس به اتمام رسیده و برای تجهیز، تحویل وزارت بهداشت و درمان شود.

* تأسیس دانشکده‌های مامائی و پرستاری، و فنی و مهندسی
نماینده مردم طبس در مجلس درباره تأسیس دانشکده مامایی و پرستاری نیز گفت: تأسیس دانشکده مامائی و پرستاری در طبس به تصویب رسیده و قرار است که سه نفر استاد از سهمیه‌های امسال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، به استان یزد و شهرستان طبس اختصاص یابد تا این دانشگاه راه‌اندازی شود.
وی افزود: دانشکده فنی و مهندسی طبس نیز تصویب شده که برای راه‌اندازی نیازمند پیگیری مسئولان است.

* تا قبل از زمستان شعله گاز در طبس روشن می‌شود
عابدی درباره پروژه گازرسانی به طبس نیز اظهار داشت: پروژه احداث شبکه گاز داخل شهر طبس از سرعت مطلوبی برخوردار است و همان‌طور که قبلاً نیز اعلام کرده بودم، تا ابتدای زمستان امسال شعله گاز در طبس روشن می‌شود و در ادامه گازرسانی به شهر عشق‌آباد با احداث 39 کیلومتر خط لوله از روستای ده‌محمد تا شهر عشق‌آباد دنبال خواهد شد.
وی ادامه داد: در مورد شهر دیهوک نیز ابتدا قرار بود که گاز از مسیر روستای اصفهک به این شهر منتقل شود اما برخی کارشناسان معتقدند که گازرسانی به دیهوک از مسیر روستای ارسک مقرون به صرفه‌تر است که تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده شرکت‌های گاز استان‌های یزد و خراسان جنوبی است.

* 360 میلیارد ریال برای گازرسانی به دیهوک
نماینده مردم شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گازرسانی به شهر دیهوک دارای هزینه بسیار زیادی در مقایسه با سایر مناطق طبس است، به طوری که هزینه آن حدود 360 میلیارد ریال برآورد شده است، و پس از اتمام گازرسانی به شهرها، کار گازرسانی به روستاهای شهرستان طبس نیز دنبال می‌شود که اعتبار گازرسانی به روستاها در بودجه سال‌های 90 و 91 دیده شده است.

* خیابان‌های طبس چشم‌انتظار آسفالت
وی درباره وضعیت معابر شهر طبس بیان کرد: بیش از 30 سال از عمر آسفالت خیابان‌های طبس می‌گذرد که موجب مخدوش شدن چهره شهر شده است و بر این اساس لازم است تا استاندار یزد بودجه مناسبی از محل اعتبارات عمرانی و خشکسالی برای روکش آسفالت تمام خیابان‌های طبس اختصاص دهد.

* راه طبس ـ یزد و طبس ـ ده‌محمد نیازمند اعتبار
عابدی همچنین به وضعیت راه‌های شهرستان اشاره‌ای کرد و گفت: قرار بود که پروژه دو بانده شدن راه طبس - یزد به صورت همزمان از دو طرف آغاز شود، اما علی‌رغم اینکه این کار از سمت شهر یزد در حال انجام است اما متأسفانه از طرف طبس آغاز نشده که از مسئولان استان یزد می‌خواهیم تا بودجه ویژه‌ای در این زمینه اختصاص دهند.
وی ادامه داد: دوبانده شدن راه ترانزیتی و پرترافیک طبس ـ ده‌محمد نیز مدت‌ها قبل به تصویب رسیده اما متأسفانه مسئولان وزارت راه و مسئولان استان یزد نسبت به این موضوع کم‌توجهی می‌کنند که با توجه به تصادفات متعدد در طول این مسیر لازم است این پروژه در دستور کار قرار گیرد که من هم پیگیری خواهم کرد.

* آغاز احداث راه طبس ـ بشرویه تا پایان امسال
نماینده طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس افزود: مصوبه ماده 32 مربوط به راه طبس ـ بشرویه در سال 1388 اخذ شده است که اخیراً رئیس جمهور در جمع مردم بشرویه از آغاز عملیات اجرایی احداث این راه تا پایان سال جاری خبر داد.

* پروژه اصلاح راه طبس ـ دیهوک کند پیش می‌رود
وی گفت: قرار بوده که راه طبس ـ دیهوک در مدت شش ماه بهسازی شود اما به دلیل ضعف پیمانکار اکنون بیش از یک سال از آغاز عملیات بهسازی این راه می‌گذرد که در بازدید اخیر استاندار از این پروژه دستورات لازم به مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در راستای اصلاح راه طبس ـ دیهوک داده شد.
عابدی اضافه کرد: 10 کیلومتر از راه پیرحاجات ـ عشق‌آباد احداث شده و در حال آسفالت است که بزودی با اختصاص بودجه از سوی وزارت راه و شهرسازی، 33 کیلومتر باقیمانده هم احداث خواهد شد.

* لزوم ایجاد تحول در معادن طبس
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه باید تحولی اساسی در معادن طبس ایجاد شود، بیان کرد: عده‌ای طمع کرده بودند که معادن طبس را به مزایده بگذارند که در همان زمان با پیگیری‌هایم، معادن طبس جزو ذخایر مهم کشور محسوب شد و امکان مزایده آن برای همیشه منتفی شد.

* بهره‌برداری از نیروگاه حرارتی تا سال 1393
نماینده مردم طبس در مجلس وضعیت پیشرفت پروژه احداث نیروگاه حرارتی طبس را مطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد: زیرساخت‌های نیروگاه آماده و مشکل اعتباری این پروژه برطرف شده است و تاکنون دو قرارداد با پیمانکاران یکی به ارزش هزار و 200 میلیارد ریال و دیگری به ارزش 7 هزار میلیارد ریال منعقد شده است و این پروژه که هم‌اکنون حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا سال 1393 به بهره‌برداری می‌رسد.

* احداث و تکمیل کارخانه‌های کک و سیمان در دست پیگیری
وی ادامه داد: احداث کارخانه کک سازی نیز به‌وسیله بخش خصوصی در حال پیگیری است که در این زمینه تسهیلاتی نیز پرداخت شده است و برای احداث کارخانه سیمان نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده و تسهیلاتی در حال پرداخت است که پیش‌بینی می‌شود کارخانه سیمان تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

* مسکن مهر زمینه‌ساز کاهش قیمت مسکن
عابدی درباره مسکن مهر طبس خاطرنشان کرد: مسکن مهر طبس به این دلیل که به صورت ویلایی احداث شده منحصر به فرد است و این پروژه به‌طور کلی موجب کاهش قیمت مسکن شده است.

* لزوم انتقال فوری برق و آب به مسکن مهر دیهوک
وی ضمن تأکید بر لزوم انتقال فوری برق و آب به مسکن مهر دیهوک، افزود: بهتر است برخی اشکالات فنی و ظاهری مسکن مهر از طریق مدیران عامل شرکت‌های تعاونی پیگیری شود.
نماینده مردم شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسامی ادامه داد: انتقال آب از خارج از استان به شهرستان طبس، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهر طبس، ایجاد بندر خشک در شهر عشق‌آباد، ایجاد و فعال کردن شهرک‌های صنعتی و نواحی دامپروری، تشکیل صندوق حمایت از کشاورزان، راه‌اندازی قطار برای استفاده کارگران معادن، حل مشکل برق و راه‌های معادن، کمک به توسعه معادن بخش خصوصی، راه‌اندازی معدن سنگ آهن در عشق‌آباد و راه‌اندازی کارخانه تولید فولاد در طبس از جمله مهمترین پروژه‌های در دست پیگیری است.

* خبرگزاری فارس بسیار موفق و خوش‌نام است
وی در پایان سخنان خود، خبرگزاری فارس را بسیار موفق و خوش‌نام دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان به این خبرگزاری اعتماد دارند و من نیز همواره با خبرنگاران این خبرگزاری راحت صحبت می‌کنم که عملکرد خبرگزاری فارس در استان یزد و شهرستان طبس هم نسبتاً مطلوب است.
عابدی مسئول نمایندگی خبرگزاری فارس در طبس را فردی زحمت‌کش دانست و ضمن تقدیر از زحمات وی، اظهار امیدواری کرد که این خبرنگار بتواند همچون گذشته با صدق و صفا به وظایف خود عمل کند.

* خبرنگاران به دنبال ارتقای امنیت روانی مردم باشند
وی یادآور شد: باید همه خبرنگاران به دور از هرگونه جناح‌گرایی و حرکت عجولانه، با صدق و صفا، به دنبال ارتقای امنیت روانی مردم باشند

* خبرنگاران و کاندیداها تخریبی عمل نکنند
نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات حساس مجلس شورای اسلامی، لازم است که چه خبرنگاران و چه کاندیداها برادرانه، و با محبت و احترام فعالیت کرده و تخریبی عمل نکنند.




ادامه مطلب

[ شنبه 91/12/26 ] [ 12:36 صبح ] [ parsinews ]