سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چهرههای مطرحی که در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام

در جستجویی میان چهره‌های سیاسی؛
باشگاه خبرنگاران در نظر دارد با ارائه زندگینامه کاندیداهای مطرحی که اقدام به ثبت‌نام در ستاد انتخابات کشور کرده‌اند، بخشی از سوابق اجرایی آنان را به رشته تحریر در‌ آورد.
به گزارش حوزهاحزاب باشگاه خبرنگاران، فرایند ثبت‌نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه ساعت 8 صبح آغاز شد.

نخستین روز ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که 75 نفر در ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور با ارائه مدارک لازم نام خود را برای حضور در رقابت سرنوشت ساز 24 خردادماه امسال ثبت کردند که از میان این75 نفر تنها 5 چهره سیاسی و جدی حضور داشتند که البته پیش از این به طور رسمی اعلام کاندیداتوری کرده بودند.

باشگاه خبرنگاران در نظر دارد با ارائه زندگینامه کاندیداهای مطرحی که تاکنون اقدام به ثبت‌نام در ستاد انتخابات کشور کرده‌اند، بخشی از سوابق اجرایی آنان را به رشته تحریر در‌ آورد.


صادق واعظ زاده؛ موسس آزمایشگاه پژوهشی سیستم‌های حرکت پیشرفته




صادق واعظ‌ زاده در سال 1338 در شهر "مشهد" به دنیا آمد.

وی استاد گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران و عضو حقیقی "شورای عالی انقلاب فرهنگی" و "مجمع تشخیص مصلحت نظام" بوده و در دولت اول"محمود احمدی‌نژاد"، اولین "معاون علمی رییس جمهور"، "دبیر شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری" و "رییس بنیاد ملی نخبگان" بود.

واعظ زاده در حال حاضر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است.

اولین کاندیدای رسمی انتخابات ریاست‌ جمهوری، عضو ارشد "انجمن بین‌المللی مهندسین برق و الکترونیک" (IEEE)، عضو هیئت سردبیری سه نشریه عملی بین‌المللی و دو نشریه علمی - پژوهشی داخلی است و در کمیته راهبردی و علمی کنفرانس‌های متعدد بین‌المللی در زمینه تخصصی خود عضویت داشته و دارد و نشست‌های مربوط را اداره کرده است.

رئیس شورای عالی مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، بالغ بر یکصد و پنجاه مقاله پژوهشی در مجلات و کنفرانس‌های داخلی و خارجی چاپ و ارائه کرده است.

وی همچنین مقالاتی در زمینه مدیریت فناوری تالیف کرده و کتاب "موسسات فناوری؛ راهبردهای دکترین عملکرد" به ترجمه او از سوی "دانشگاه تهران" انتشار یافته است. طرح پژوهشی وی در سال 1384 به عنوان طرح پژوهشی نمونه دانشگاه تهران انتخاب شد.


لنکرانی؛ از وزارت تا اعلام آمادگی برای ورود به ریاست جمهوری


لنکرانی


کامران باقری لنکرانی" متولد سال 1344 در تهران است.

وی مدرک دیپلم خود را از دبیرستان شبانه‌روزی نمونه توحید شیراز، مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1368 از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدرک تخصص بیماری‌های داخلی را در سال 1371 از دانشگاه علوم پزشکی شیراز(با رتبه? اول کشور) و مدرک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد را در سال 1375 از دانشگاه علوم پزشکی شیراز اخذ کرد.

وی در حال حاضر رئیس "مرکز تحقیقات سلامت" در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

باقری‌لنکرانی در دوران دانشجویی خود، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سپس عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بود.

پس از آن به سمت معاونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز رسید. همچنین مدتی بعنوان ریاست بیمارستان نمازی شیراز  ایفای مسئولیت کرد.

با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال 1384، کامران باقری لنکرانی به عنوان وزیر بهداشت دولت نهم انتخاب شد. اما در دولت دهم، جای خود را به "مرضیه وحید دستجردی " داد تا اولین زنی باشد که در ایران به مقام وزارت می‌رسد.

گفتنی است وی سخنگوی جبهه پایداری نیز بوده است که از یک ماه پیش جای خود را به امیرحسین قاضی‌زاده داده است.

حسین جلالی ، رییس دفتر "محمدتقی مصباح یزدی " در 24 فروردین ، خبر از نهایی شدن کاندیداتوری باقری لنکرانی به عنوان نامزد "جبهه پایداری"  داد و گفت خبر رسمی این موضوع در روز اول اردیبهشت در تالار وحدت تهران اعلام شده است.
<** ادامه مطلب... **>

محمد سعیدی‌کیا؛ کاندیدایی که بنا به دلایلی در کابینه دوم احمدی نژاد حضور نداشت

سعیدی کیا



"محمد سعیدی کیا" در سال 1325 و در اصفهان متولد شد؛ وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته? راه و ساختمان از دانشگاه امیر کبیر تهران دریافت کرد.

"سعیدی‌کیا"  پیش از این ?وزیر راه و ترابری دولت‌های میرحسین موسوی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سال 1364 تا 1372 بوده‌ وی همچنین ?وزیر جهادسازندگی دولت خاتمی از سال 1376 تا 1379 نیز بوده‌ است.

محمود احمدی نژاد در تاریخ 23 مرداد 1384 وی را برای تصدی ?وزارت مسکن و شهرسازی به مجلس معرفی کرد و پس از تایید مجلس این وزارتخانه را در اختیار گرفت.

البته سعیدی‌کیا بنا بر دلایلی در کابینه دوم احمدی نژاد حضور نداشت،  وی دلیل این جدایی را اینگونه عنوان می‌کند:  ادغام وزارت‌خانه در زمان وزارت من مطرح نشد و دلیلی نیز برای جدایی ما از دولت نبود؛ در کارها با آقای رئیس جمهور اختلاف نظر داشتیم،  البته رئیس‌جمهور وزرا را انتخاب می‌کند و وزیر وی را انتخاب نمی‌کند، هم ایشان تمایل نداشت با من کار کند و هم من تمایل نداشتم چون اختلاف نظر داشتیم و به نظرم وزیری که با رئیس‌جمهور کار می‌کند باید خواسته‌های وی را برآورده کند؛ دلیل اصلی جدایی من از دولت این است که آقای رئیس‌جمهور باید به وزرا اعتماد کند و میدان بیشتری برای کار به آنان بدهد؛ (مشروح گفتگوی تفصیلی این کاندیدای احتمالی انتخابات با باشگاه خبرنگاران را اینجا بخوانید)


حسن روحانی؛ کاندیدایی که 16 سال مسئولیت دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی را عهده‌دار بوده است


روحانی



"حجت‌الاسلام حسن روحانی" متولد 21 آبان 1327در شهر سرخه (استان سمنان)، دارای دکترای حقوق و سابقه تحصیل در حوزه علمیه قم در حد اجتهاد؛ نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

روحانی فعالیت‌های انقلابی خود را در سال 1341 آغاز کرد.

وی نخستین بار در سال 1343 دستگیر شد و در طول مبارزه بارها دستگیر و "ممنوع‌المنبر" گردید.

روحانی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دردوره چهارم و دوره پنجم و دبیر شورای عالی امنیت ملی از سال 1368 تا 1384 بوده است.

وی در این سمت، رئیس تیم هسته‌ای و مذاکره‌کننده ارشد ایران با سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در موردبرنامه هسته‌ای ایران بود.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در فاصله سالهای 1348 تا 1351 در کنار تحصیل درس‌های حوزوی موفق به اخذ لیسانس حقوق از "دانشگاه تهران" شد.

وی در سال 1357 برای ادامه تحصیلات به انگلیس رفت و در آنجا به ترتیب درجه فوق لیسانس حقوق عمومی و دکترای حقوق اساسی را از "دانشگاه گلاسگو" گرفت.


مصطفی کواکبیان، کاندیدایی که مدعی شد سه نفر از وزرایش را بانوان تشکیل خواهند داد


کواکبیان


"مصطفی کواکبیان" در خانواده‌ای متدین در  اسفند 1341 در محله جهادیه شهر سمنان متولد شد، وی پنجمین فرزند خانواده خود است.

"کواکبیان" در سال 1367 وارد نخست وزیری شد و به عنوان معاون دفتر ارتباط نخست وزیر با ائمه جمعه سراسر کشور مشغول به کار شد و در سال‌های 1368 تا 1370 در دفتر مشاور عالی رئیس جمهور به عنوان کارشناس و مشاور سیاسی دفتر ایشان نسبت به امور اداری و اجرایی کشور وقوف لازم و آشنایی کافی به دست آورد.

"کواکبیان" پس از دوم خرداد در جهت تحقق شعارهای برخاسته از دوم خرداد به تأسیس و ساماندهی تشکل مدافعین پیام دوم خرداد که اعضای اولیه آن مجموعه‌ای از اعضای ستادهای سابق  خاتمی در شهرهای مختلف استان سمنان بودند، مبادرت ورزید. تشکل مذکور جزء اولین احزاب دوم خردادی بود که پروانه فعالیت و مجوز رسمی از کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور دریافت کرد و در کنگره اول خویش نام حزب مردم سالاری را برای خود برگزید.

<** ادامه مطلب... **>
حسن سبحانی؛ اولین فارغ التحصیل دکترای اقتصاد در دانشگاه‌های ایران پس از انقلاب


سبحانی


"حسن سبحانی" در سال 1332 در شهرستان دامغان زاده شد.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند. سبحانی در تمام دوران تحصیلاتش و از جمله تحصیل در دانشسرا شاگرد اول بود که این امر موجب شد وی در سن 18 سالگی  به آموزگاری در مدارس شهر مشغول گردد.

سبحانی به عنوان اولین فارغ التحصیل دکترای اقتصاد در دانشگاه‌های ایران پس از انقلاب شناخته می‌شود.

وی هم‌اکنون در کسوت استاد تمامی اقتصاد، به عنوان مدیر گروه اقتصاد اسلامی، پولی و مالی دانشگاه تهران به فعالیت علمی و پژوهشی خود ادامه می‌دهد.

سبحانی عنوان می‌کند که در دوره‌های نمایندگی، به هیچ یک از جناح‌ها تعلق خاطر نداشته‌است. از  مصداق‌های این استقلال، رقابت وی با کاندیدای فراکسیون اکثریت (اصولگرایان، که خودش نیز به اسم آنها شناخته می‌شد) بر سر ریاست مجلس هفتم در چهارسال بود، که ضمن آن به بیان نقدهای خود از عملکرد مجلس و هیات رئیسه می‌پرداخت و در هر دوره نیز با کسب آرای قابل توجهی، رقیبی شاخص برای رئیس وقت مجلس محسوب می‌شد.

سبحانی با شرکت در انتخابات مجلس هشتم نیز موفق به کسب آرا شد؛ بنا به گفته خودش، هزینه‌های انتخاباتی وی در چهار دوره کاندیداتوری مجلس، مجموعا چهار میلیون و دویست هزار تومان بوده ‌است.

وی  اواخر دی 91 تصمیمش برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را رسما اعلام داشت.


روح الله احمد زاده از استانداری فارس تا کاندیداتوری ریاست جمهوری



روح الله احمدزاده کرمانی در سال1357درشهر تربت‌حیدریه به دنیا آمد.  وی فارغ‌‏التحصیل رشته مدیریت صنعتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه امام صادق و دکترای مدیریت رسانه در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است.

احمدزاده کرمانی در اردیبهشت 1390 با حکم محمود احمدی‏ نژاد رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران منصوب شد اما در دی‌ماه 1390 به دلایل نامعلومی از این سمت استعفا داد و سید حسن موسوی جایگزین او شد.

وی  که سمت استاندار استان فارس را هم در کارنامه خود دار، اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قیامدشت است و با درجه استادیاری تدریس دارد.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری سال 92  پست‌های مشاور وزیر و عضو شورای معاونان وزارت کشور، ریاست کمیته راهبردی آموزش و ریاست شورای پژوهشی وزارت کشور و ریاست مرکز مطالعات، تحقیقات و آموزش وزارت کشور را در کارنامه خود دارد. او در اسفندماه سال 1387 از دانشکده خبر به وزارت کشور نقل مکان کرد.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی همچنین با معرفی اعضای احتمالی کابینه خود گفته است: علی اکبر صالحی به عنوان معاون اول، ثمره هاشمی وزیر کشور، علی نیکزاد معاون اجرایی رئیس جمهور، سردار اسدی وزیر دفاع، سعید جلیلی وزیر امور خارجه، فتاح وزیر نفت، حجت الاسلام طائب وزیر اطلاعات، سعید قاسمی وزیر نیرو، دکتر شجاع وزیر بهداشت، دکتر هادی همایون وزیر فرهنگ، دکتر زاهدی وفا وزیر اقتصاد، فروزانمهر وزیر کار و نسرین سلطان خواه را به عنوان رئیس سازمان محیط زیست انتخاب خواهم کرد.


 فلاحیان؛  وزیر اطلاعات دولت سازندگی هم آمد




فلاحیان



"آیت‌الله علی فلاحیان"  در سال  1328در نجف آباد اصفهان دیده به جهان گشود  و کودکی‌اش را در خانه‌ای روشن به نور معرفت و با صلابت آیه‌های قرآن سپری کرد.

وی در مکتب  اساتیدی چون نواب صفوی ، مفتح ، بهشتی ، خزعلی ، وحید خراسانی و مکارم درس معرفت آموخت و در زمان رژیم شاهنشاهی هم‌نوا با امام خمینی(ره) به مبارزه برخاست.

گفتنی است؛ آیت‌الله فلاحیان به آموختن خدمت اشارات، "بدایه الحکمه و نهایه الحکمه" فلسفه شرق و غرب پرداخت و به درجه  اجتهاد رسید و همچنین سابقه حضور در دفاع مقدس را در زمان جنگ تحمیلی در کارنامه خود به ثبت رساند.

آیت‌الله فلاحیان در مسیر فعالیت‌های خود به عنوان "فرمانده کل کمیته انقلاب اسلامی" برگزیده و پس از آن "قائم مقام دادستان انقلاب" شد و رهبر فرزانه انقلاب وی را با حفظ سمت به عنوان اولین "دادستان ویژه روحانیت" منصوب کرد و در حکم وی چنین نوشتند:
(( از آنجا که جنابعالی با فعالیتهای ضد انقلاب در هر صورت و لباس آشنایی دارید بجاست تا بر طبق موازین شرع مقدس به جرایم روحانی نمایان و دین به دنیا فروشان رسیدگی نمایید)).

شایان ذکراست شهرت  آیت‌الله فلاحیان در اذهان عمومی به سِمت" وزیر اطلاعات" در کابینه دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سال‌های 1368تا 1376 بر می‌گردد.


محمدرضا عارف؛ معاون اول دولت اصلاحات

عارف

محمد رضا عارف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  معاون شرکت مخابرات در سال‌های 1359 تا 1360 ، سرپرست شرکت مخابرات، معاون دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1361 تا 1362، معاون آموزش وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1361 تا 1362، قائم مقام وزارت فرهنگ و آموزش عالی، معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1362 تا 1363، مشاور آموزشی،قائم مقام وزیر در هیات های ممیزه 1369 تا 1376، رییس دانشگاه تهران 1373 تا 1376، وزیر پست و تلگراف و تلفن از سال 1376 تا خرداد 1379 ،  معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ازسال 1379 تا شهریور 1380 ، معاون اول دولت اصلاحات را برعهده داشته است.


حدادعادل؛ از تحصیل فلسفه نزد مطهری تا دریافت جایزه دانشمند برجسته جهان اسلام


حداد عادل


حداد عدل عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیر عامل بنیاد دایره المعارف اسلامی، مشاور عالی مقام معظم رهبری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو هیأت امنای بنیاد ایران شناسی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی است.


حداد عدال نماینده تهران در مجلس دوره ششم، هفتم و هشتم و  رئیس مجلس شورای اسلامی دوره هفتم نیز بوده است. 


علیرضا زاکانی؛ مؤسس و دبیرکل "جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی" است


زاکانی


زاکانی  به عنوان نماینده دوره هفتم، هشتم و  نهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر و سابقه عضویت در هیئت رئیسه مجلس، هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس، شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان، مسئول دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس و نایب رئیس کنونی کمیسیون اصل نود مجلس، مسئول حوزه قوه مجریه و کمیته اقتصادی این کمیسیون و مسئول انجام بزرگترین تحقیق و تفحص مجلس در دوره صد ساله خود با عنوان تحقیق و تفحص از نظام آموزش عالی کشور شناخته می‌شود.
<** ادامه مطلب... **>

 

منبع باشگاه خبرنگاران




ادامه مطلب

[ شنبه 92/2/21 ] [ 7:51 عصر ] [ parsinews ]