سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرازهایی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب؛

فرازهایی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب؛
مداحان،مطالبی ارایه کنند که ایمان مخاطبان را افزایش دهد
 

حضرت آیت الله خامنه ای به مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) سفارش کردند تا نیاز روز جامعه اسلامی را درنظر گرفته و مطالبی ارایه دهند که اعتقاد و ایمان مخاطبان را محکم کند.

 

مداحی شما هر چه هنرمندانه تر باشد، از ابزار هنر، از صوت خوش، حنجره خوب برخوردار باشد، بهتر است و هر چه محتوا - آنچه که می خوانیم - آموزنده تر باشد، برای مخاطب قابل فهم تر باشد، درس آموزتر باشد، از جهت مدیریت فکریِ مخاطبتان تازه تر و با طراوت تر باشد، ارزشش بیشتر است، البته با توجه به اینکه چهارچوب تعالیم و معارف اهل بیت(ع) باشد.

لذا بازی کردن با مساله مداحی سزاوار نیست. مداحی را به صورت یک کار صرفا سطحی، شکلی، ظاهری در آوردن، آن را عبارت اخرای تقلید از یک کار مبتذل غربی قرار دادن، هیچ جائز نیست. این را توجه بکنند، به خصوص جوان ها که توی این صراط وارد می شوند.

هیچ اشکالی ندارد که از شعری با زبان مردم استفاده شود، لیکن با مضمون درست، با مضمون صحیح. اگر چنانچه مداح و خواننده ما و ستایش گر اهل بیت(ع) از کسانی که خودشان غرق در حیرت و بدبختی اند - وادی هنری غرب، به خصوص هنر موسیقی شان که به ابتذال کشانده شده - و در وادی حیرت و سردرگمی شیطانی و نه حیرت رحمانی هستند،این کار شریف و پاکیزه و مقدس را الگوگیری کرد، این کار ناسزاوار است؛ کار ناشایستی است.

نکته دیگری که این را هم ما دائما تذکر داده ایم، باز هم عرض می کنیم، این است که محتواها را محتوایی قرار بدهید که مخاطب شما استفاده کند؛ یا یک منقبت قابل فهمی، یا یک فضیلت برانگیزاننده ای از اهل بیت(ع) باشد که اعتقاد و ایمان انسان را محکم کند.

شما ببینید مداحان اهل بیت(ع) در دوران حیات معصومین(ع) بر روی چه چیزهایی تکیه می کردند. شعر دعبل، شعر کمیت، شعر فرزدق - این شعرهایی که ائمه (ع) اینها را تشویق کردند- بر روی چه چیزهایی تکیه می کردند. شما نگاه کنید ببینید محتوای این اشعار، یا عبارت است از اثبات حقانیت اهل بیت(ع) با دلیل،با استدلال - استدلالی که در کسوت زیبا و لطیف شعر خودش را نشان می دهد.

شعر دعبل را نگاه کنید - یا بیان فضایل اهل بیت (ع)؛ همینی که امروز در شعر این خوانندگان عزیز ما هم چند بار تکرار شد،اشاره به ماجرای هل اتی، اشاره به ماجرای مباهله، اشاره به تعبیرات پیامبر مکرم(ص) نسبت به فاطمه زهرا (س)، یا بیان درس هایی که از زندگی آن بزرگواران می شود گرفت که نمونه شیرینِ کاملِ نزدیک به زمانِ خودمان، شعرهایی است که در دوره انقلاب - دوره اوج نهضت در سال 56 و 57 - در محرم، دسته جات سینه زنی، به ابتکار خودِ مداحان، خود مرثیه سرایان، خود را نشان داد.

دسته سینه زنی توی بازار، توی خیابان سینه می زد، نوحه می خواند، لیکن هر کسی می شنید، می فهمید که امروز باید چه کار کند؛ امروز باید در کدام جهت حرکت کند.

وقتی شما این هنر را - هنر صوت و لحن و آهنگ و شعر را که کار شما مجموعه ای از چندین هنر است- در خدمت این معانی قرار دهید که یا اثبات حقانیت اهل بیت(ع) را می کند، یا فضائل و مناقب اهل بیت(ع) را می گوید که دل شنونده را روشن می کند، یا معارف اهل بیت(ع) را تفهیم می کند و راه زندگی را برای مخاطب شما روشن می کند، آن وقت این بالاترین ارزش را پیدا می کند؛ آن وقت یک برنامه مداحی شما به قدر چند ساعت سخنرانی و درس استدلالی ارزش پیدا می کند.

... شما جوان هایی که اهل خواندن و سرودن و بیان کردن و برنامه اجرا کردن هستید، به نیاز امروز جامعه اسلامی نگاه کنید،ببینید چقدر ملت ما، جوان ها و جامعه ما در کشاکش طوفان های گوناگون تهاجم سیاسی و فرهنگی و انواع و اقسام تلقینات و تبلیغات، به نگاه نو، به روحیه سرشار از امید، به دل لبالب از اطمینانِ به آینده، فهمیدن راه روشن احتیاج دارد.

این را همه باید انجام دهند؛ هر کسی به یک نحوی و شما می توانید سهم وافری در این زمینه داشته باشید.

** از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مداحان اهل بیت(ع) (چهارم تیر سال 1387)




ادامه مطلب

[ چهارشنبه 91/8/24 ] [ 12:33 عصر ] [ parsinews ]