سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی:
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای معرفی دین اسلام باید پرده ریا، تظاهر به دین و زهدفروشی را کنار بزنیم و از شعاری زندگی کردن پرهیز کنیم.
به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و هنر در پاسخ به سؤال یکی از حاضرین در مورد دلایل دین‌گریزی و دین‌ستیزی در برخی جوامع، با اشاره به نقش عقلانیت در معرفی اسلام تأکید کرد: عده‌ای نمی‌خواهند اسلام بی‌پیرایه و واقعی به جهان معرفی شود. 
 
وی افزود: برای معرفی دین اسلام باید پرده ریا، تظاهر به دین و زهدفروشی را کنار بزنیم و از شعاری زندگی کردن پرهیز کنیم. 
 
هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اسلام دین خاتم است و باید خود مردم تا قیامت با اتکاء به پایه‌های اصلی دین یعنی قرآن، سیره معصومان و سنّت، هدایت شوند، زیرا مردم با ارزش‌ها و اعتقادات دینی رشد کرده‌اند و از اعتقادات خود دست بر نمی‌دارند و این مسئله جز با تکیه بر عقل امکان‌پذیر نیست و اگر براساس عقلانیت عمل کنیم، در واقع به دستور دین عمل کرده‌ایم. 
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه نگرانی اصلی، ممانعت از حاکم شدن عقلانیت بر امور است و آن را سرکوب و متهم می‌کنند، گفت: اولین سوره نازل شده در قرآن اشاره به علم و عقل دارد و مطمئناً افرادی که با عقل و فهم و درایت، به این آیات و روایاتی که در کتاب‌های مرجعی همچون اصول اربعه آمده توجه کنند، بهره بیشتری نصیب آنها خواهد شد و به نقش اصلی عقلانیت و تأثیر آن در شناساندن دین اسلام پی خواهند برد. 
 
 هاشمی رفسنجانی، ضعف اصلی سوءبرداشت از دین را در شیوه غلط معرفی اسلام خواند و تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز جامعه، ناتوانی در معرفی اسلام ناب و بی‌پیرایه به جوانان و پاسخگویی به سؤالات نسل تحصیل کرده و باسواد است. 
 
 هاشمی رفسنجانی ضمن توصیه به پرهیز از افراط و تفریط در جامعه گفت: جامعه تحصیل کرده و دانشمند هیچ‌گاه دچار افراط و تفریط نمی‌شود. 
 
وی تأکید کرد: باید عقلانیت را همه جا به عنوان هم‌ردیف با شرعیت مطرح کنیم و در زمان حضرت حجت(عج) منتظران باید به حدّی از بلوغ فکری و عقلی رسیده باشند که دیگر نیازی به جنگ و نزاع نباشد. 
 
در ابتدای این دیدار آقایان مقیسه، مسئول پژوهشگاه فرهنگ و هنر، میرلوحی، دکتر فرحبخش دارابی، جعفری‌سرشت، الوادری، هر کدام جداگانه به معرفی فعالیت‌های خود در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و بیان مشکلاتشان پرداختند و در پایان ارائه رهنمود و ارشادات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای پیشبرد اهدافشان خواستار شدند. 




ادامه مطلب

[ چهارشنبه 91/8/24 ] [ 11:58 صبح ] [ parsinews ]

ضریح جدید امام حسین

 

در آستانه ماه محرم‌الحرام؛
در آستانه فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام، ضریح جدید مرقد حرم مطهر حضرت امام حسین(علیه‌السلام) با هواپیما از ایران برای نصب به کربلا منتقل شد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، ضریح جدید مرقد مطهر امام حسین(علیه‌السلام) از ایران برای نصب به عراق منتقل شد.

این ضریح مطهر که در مدت چهار سال بدست هنرمندان برجسته کشورمان و با طراحی و نظارت استاد محمود فرشچیان ساخته شد، عصر روز گذشته با هواپیما به فرودگاه نجف اشرف منتقل شد.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی حج، در مراسمی که به منظور تحویل گرفتن این ضریح مطهر برگزار شد، مسئولان تولیت‌های عتبه‌های علوی، حسینی، عباسی و بعثه مقام معظم رهبری حضور داشتند.

برای ساخت ضریح جدید مرقد مطهر اباعبدالله الحسین(علیه السلام) بیش از 100 کیلوگرم طلا و دو تن نقره بکار رفته است.


70 درصد از قطعات ضریح جدید که عصر روز گذشته به نجف اشرف منتقل شد، شب گذشته در کنار مرقد مطهر امام علی (علیه السلام) نگهداری و امروز در میان استقبال مسئولان و عاشقان اهل بیت (علیهم السلام) به کربلای معلی منتقل شد.

این ضریح با طراحی و نظارت محمود فرشچیان هنرمند پیشکسوت نگارگری ایران،‌با خوشنویسی سیدمحمد حسینی موحد، گروه قلم‌زنی به سرپرستی خدادادزاده در کارگاه نجاری آستانه مقدسه در شهر قم ساخته شده است.

این ضریح در مساحت 86/22 متر مربع با ابعاد 04/5 × 34/7 و ارتفاع 49/4 متر با 20 پنجره ساخته شده که در آن از طلای 18 عیار، نقره، مس، استیل و چوب ساج استفاده شده است.

در ساخت این ضریح مطهر از طلای خالص 18 عیار‌، 5 هزار و 100 کیلو نقره خالص و 8 هزار و 500  کیلو چوب ساج استفاده شده است.

برای تاج ضریح و خطوطی که روی ضریح نقش می‌بندد از طلای خالص با عیار 21 استفاده شده است که کار خوشنویسی این ضریح را نیز استاد موحد بر عهده داشت.

این ضریح با حضور 85 نفر از هنرمندان اصفهانی، شیرازی و قمی ساخته شده که کار قلم‌زنی روی نقره را استادان اصفهانی در قم انجام داده‌اند.












ادامه مطلب

[ چهارشنبه 91/8/24 ] [ 11:55 صبح ] [ parsinews ]

فضای مجازی

دکتر محمود احمدی نژاد:

فضای مجازی فرصتی برای برقراری رابطه انسانی میان ملت‌ها و تقویت عدالت و محبت در جهان

رییس‌جمهور عرصه ارتباطات، فناوری اطلاعات و فضای مجازی را یک فرصت برای رشد انسانیت، گسترش و برقراری رابطه انسانی میان ملت‌ها و تقویت عدالت، محبت و دوستی در جهان برشمرد.
1391 چهارشنبه 24 آبان ساعت 08:06 

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی‌نژاد شامگاه روز گذشته در دیدار با میهمانان اولین اجلاس وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو اکو ضمن مثبت ارزیابی کردن این اجلاس و تصمیماتی که در آن اتخاذ شد، گفت: شرکت‌کنندگان در این اجلاس با تسلط بر موضوع ارتباطات و با آینده‌نگری دقیق تصمیمات خوبی در جهت ارتقای همکاری‌ها اتخاذ کردند. 

رییس‌جمهور با بیان اینکه تاکنون دو فضای مادی و مجازی در جهان شناخته شده و در پیش روی انسان‌ها قرار دارد، اظهار داشت: امروز در فضای مادی و ارتباطات فیزیکی جهان مرزها در حال حذف شدن بوده و انسان‌ها به اشکال گوناگون با یکدیگر در ارتباط هستند. 

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه فضای مادی و ارتباطات فیزیکی با محدودیت‌های زیادی مواجه بوده و همیشه ابزار آن در اختیار انسان‌ نیست، گفت: در فضای مجازی و دنیای ارتباطات همه محدودیت‌های جغرافیایی و فیزیکی برداشته شده و موضوعات مختلف قابلیت طرح در آن را دارا هستند و در حقیقت فضای مجازی، دنیایی نامحدود از ارتباطات است. 

رییس‌جمهور با بیان اینکه در فضای مجازی هیچ مرزی میان انسان‌ها وجود ندارد و هر انسانی در هر نقطه از جهان می‌تواند با دیگر انسان‌ها به راحتی و به سرعت ارتباط برقرار کند، خاطر نشان کرد: این موضوع یک موقعیت مناسب برای رشد انسانیت انسان‌ها و برقراری رابطه انسانی میان آن‌ها و در واقع یک فرصت تاریخی و استثنایی است که باید از آن به بهترین شکل بهره‌برداری کرد. 

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه شیاطینی که همواره می‌خواهند فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کنند، در این زمینه نیز به دنبال سلب فرصت بوده و قصد دارند از آن برای ترویج کینه و تخریب انسانیت استفاده کنند، تصریح کرد: باید دست به دست یکدیگر داده و با همت و تلاش بتوانیم به ‌لحاظ محتوایی اندیشه‌های متعالی، انسانی، عدالت‌محور و صلح‌آفرین را در فضای مجازی گسترش داده و ترویج کنیم. 

رییس‌جمهور با تأکید بر لزوم همکاری‌های همه‌جانبه میان کشورهای عضو اکو در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در عرصه سخت‌افزاری باید از طریق فیبر نوری و دیگر تجهیزات به یکدیگر متصل شده و در ارتباط باشیم. 

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه در کنار ارتباطات سخت‌افزاری باید همکاری‌ها برای حضور محتوایی در فضای مجازی و تولید فکر و اندیشه‌ای که عدالت و احترام به همراه داشته و محبت و دوستی در جهان ایجاد کند را شکل داده و ایجاد کنیم، ادامه داد: این یک وظیفه همگانی بخصوص برای اعضای اکو و همه کسانی که به عدالت، پاکی و خدا ایمان داشته و به دنبال سعادت و پیشرفت انسان‌ها هستند، بشمار می‌رود. 

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه فرهنگ مشترک همه کشورهای عضو اکو فرهنگ انسانی بوده که امروز دنیا به آن نیاز دارد، گفت: باید این فرهنگ را شناسایی و آن را در فضای مجازی گسترش داده و ترویج کنیم. 

دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه نباید فضای مجازی تبدیل به عرصه‌ای شود که دیگران بخواهند به وسیله آن افکار و اندیشه‌های غیر انسانی خود را به قلب، اندیشه و فرهنگ ملت‌های ما وارد کنند، اظهار داشت: در منطقه ما کتاب‌های انسانی، فرهنگی، هنری، علمی و تاریخی فراوانی وجود دارد که باید وارد فضای مجازی شده و در دسترس سایر ملت‌ها قرار داشته باشد. 

رییس‌جمهور افزود: البته نوع عرضه آن‌ها در فضای مجازی نیازمند هنر و ابتکار عمل است؛ باید به گونه‌ای طراحی و فعالیت کنیم تا مخاطبان عرصه فضای مجازی برای استفاده از ذخایر فرهنگی ملت‌های ما به نفع صلح و عدالت ترغیب شوند. 

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه زیاده‌خواهان و مستکبران در دوره‌ای از رشد فرهنگ ملت‌های ما جلوگیری کردند، تصریح کرد: باید از وضعی که امروز در دنیا به‌وجود آمده پیشی بگیریم و این نیازمند همکاری و تلاش است. 

رییس‌جمهور با اشاره به ایجاد شبکه ملی ارتباطات در جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد:‌ این شبکه می‌تواند به سایر کشورهای عضو اکو و منطقه متصل شده تا به وسیله آن با یکدیگر ارتباط داشته باشند. 

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه اقدامات بسیار متنوعی در فضای ارتباطات به طور نامحدود در پیش روی ما قرار دارد، اظهار امیدواری کرد: تا شبکه ارتباطی به طور کامل میان ملت‌ها برقرار شده و اندیشه‌های متعالی و عدالت‌محور و محبت‌آمیز در فضای مجازی ایجاد شود. 

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت اصل ارتباطات در جهان تصریح کرد: انسان بدون ارتباط با دیگر ملت‌ها زندگی بی‌معنایی داشته و همه موجودیت و صفات انسانی از جمله مهربانی، پاکی، شجاعت و صداقت انسان در ارتباط او با دیگران جلوه و تحقق می‌یابد. 

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه رشد و کمال انسان و حیات او در ارتباطات اجتماعی معنا می‌شود، خاطر نشان کرد: هر چه انسان بیشتر کمال یابد، ارتباطات او نیز بیشتر خواهد شد و امیدوارم به روزی برسیم که همه انسان‌ها با یکدیگر ارتباطی براساس عدالت، محبت و دوستی داشته باشند و در حقیقت همه قلب‌ها و اندیشه‌ها با هم در ارتباط بوده و در یک جهت باشند. 

پیش از سخنان رییس‌جمهور تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از اقدامات صورت گرفته در اولین اجلاس وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو اکو و مصوبات آن ارایه کرد. 

همچنین چند تن از میهمانان نیز در سخنانی ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر برگزاری این اجلاس، با اشاره به نقش مهم ارتباطات در زندگی امروز مردم جهان بر لزوم همکاری‌ گسترده و نزدیک کشورهای عضو اکو تأکید کردند. 

منبع خبر گزاری برنا




ادامه مطلب

[ چهارشنبه 91/8/24 ] [ 11:48 صبح ] [ parsinews ]

لغو ممنوعیت واردات رایانه و موبایل/ قیمتها میشکند

 

لغو ممنوعیت واردات رایانه و موبایل/ قیمت‌ها می‌شکند

معاون مدیر کل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: کالاهایی که نمونه داخلی ندارند منعی برای ثبت سفارش نخواهند داشت.

 

ساسان خدایی در گفت‌وگو باایسنا، درباره‌ی آخرین تصمیم‌ها برای جلوگیری از واردات برخی کالاها گفت: تصمیم کلی این است که کالاهایی که نمونه مشابه داخلی ندارند یا تولید داخلی آنها کفاف نیاز مصرفی را نمی‌دهد، منعی برای ثبت سفارش نداشته باشند.

 

او با بیان این‌که ممنوعیت ثبت سفارش رایانه و موبایل برداشته شده است، گفت: هم‌اکنون برخی قطعات رایانه در داخل کشور تولید می‌شود که از جمله آنها موس و کی‌برد است، بنابراین ثبت سفارش این کالاها ممنوع است اما درباره بقیه کالاها محدودیتی وجود ندارد.

 

وی هم‌چنین با ابراز بی‌اطلاعی از چگونگی انتشار فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی گفت: این فهرست را سازمان توسعه تجارت منتشر نکرده اما در حال حاضر این فهرست در حال پالایش است.

 

همچنین سعید عباسپور قزوینی، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت نیز با اشاره به این‌که هم‌اکنون ثبت سفارش واردات نوت‌بوک و تجهیزات رایانه آزاد و بلامانع است، گفت: تنها ثبت سفارش آن دسته از تجهیزات رایانه مانند ماوس، کیبورد و کیس که تولید داخلی آنها وجود دارد متوقف شده است.

 

به گزارش ایسنا، به تازگی فهرستی از 77 قلم کالا توسط سازمان توسعه تجارت اعلام شده که ثبت سفارش واردات آن‌ها متوقف است. خودرو، رایانه، لوازم خانگی، کیف و کفش، لوازم بهداشتی، و برخی محصولات کشاورزی از جمله این کالاها هستند.

 

پیش از این 73 قلم کالا نیز در فهرست "صادرات ممنوع" و صادرات به شرط پرداخت عوارض قرار گرفته بودند.

منبهع خبرگزاری اخرین نیوز

 




ادامه مطلب

[ سه شنبه 91/8/23 ] [ 12:21 عصر ] [ parsinews ]

اخطار به پرستاران بدحجاب

 

خطار به پرستاران بدحجاب
دوشنبه 22 آبان 1391 ساعت 10:42
فرمانده انتظامی کشور در مورد تذکر به 60 بیمارستان برای رعایت پوشش کارکنان و پرستاران اظهار کرد: مدیریت این بیمارستان‌ها اجبار کرده بودند که پرسنل آنها پوشش خاصی داشته باشند که به آنها تذکر داده شد.
به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر: سردار اسماعیل احمدی مقدم بعدازظهر یکشنبه در دیدار با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد: در زمینه پارتی‌های شبانه و گروه‌های فساد زیرزمینی میزان وقوع جرم کاهش داشته است اما در زمینه برخورد با بدحجابی و جمع آوری ماهواره‌ به دلیل تعدد آرا، چالش‌ها زیاد است و متأسفانه برخی دستگاه‌ها نه تنها همکاری نمی‌کنند بلکه معارضه می‌کنند.

احمدی مقدم در مورد تذکر به 60 بیمارستان برای رعایت پوشش کارکنان و پرستاران اظهار کرد: مدیریت این بیمارستان‌ها اجبار کرده بودند که پرسنل آنها پوشش خاصی داشته باشند که به آنها تذکر داده شد.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به ابلاغ رسمی برخی بیمارستان‌ها در تهران مبنی بر اجباری بودن کراوات و نوع خاصی از پوشش برای زنان گفت: چه اتفاقی افتاده که این مسئله در جمهوری اسلامی روی می‌دهد؟

وی ادامه داد: امروز در زمینه برخورد با بی‌حجابی و ماهواره گروهی به شدت انتقاد کرده و گروهی دیگر به شدت حمایت می‌کنند و در این میان نیروی انتظامی با مشکلاتی مواجه شده است.


کاهش جرایم
فرمانده ناجا از کاهش چشمگیر جرایم جناحی سنگین، سرقت مسلحانه، گروگان گیری، آدم ربایی و... خبر داد و گفت: در سال جاری فقط یک مورد عملیات تروریستی ناموفق در چابهار به وقوع پیوست.

وی با اشاره به اعدام 10 نفر از قاچاقچیان شیشه در هفته‌های اخیر اظهار کرد: در زمینه مواد مخدر و مشروبات الکلی با بسته‌شدن مرزهای شرقی و غربی شاهد کاهش چشمگیر ورود مواد مخدر و مشروبات به کشور هستیم.

احمدی مقدم با بیان اینکه با جرایم تجاوز به عنف برخورد قاطع و سریع صورت می‌گیرد افزود: این اقدام تأثیر بسیار زیادی در کاهش و کنترل جرایم داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد مرکز بصیرت در قم اشاره کرد و گفت: حدود 5 هزار نفر از مدیران ناجا در این مرکز آموزش دیده‌اند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال 40 هزار نفر در این مرکز آموزش خواهند دید.

احمدی مقدم در مورد کاهش جرایم کارکنان ناجا اظهار کرد: در سال‌های گذشته میزان کاهش جرایم کارکنان ناجا حدود 10 تا 12 درصد بود اما این میزان در سال گذشته به 20 درصد و در شش ماهه امسال به 29 درصد رسیده است.


کاهش 36 درصدی صدور برگ جریمه
به گفته فرمانده ناجا تعداد برگه‌های جریمه صادر شده از سوی پلیس در 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه آن 36 درصد کاهش یافته است.

احمدی مقدم گفت: همراهی مردم با پلیس بیشتر شده است اما اگر بخواهیم جریمه واقعی داشته باشیم تعداد برگه‌های جریمه چندین برابر وضعیت موجود خواهد بود.

 




ادامه مطلب

[ دوشنبه 91/8/22 ] [ 11:6 صبح ] [ parsinews ]

همه مردانی که حرفی از رییس جمهور شدنشان هست

برای کاندیداتوری دریازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که خردادماه سال آینده برگزارخواهد شد، افرادی پا به این میدان خواهند گذاشت که برخی از آن ها یا پیش از این عهده دار همین مسولیت بوده اند و یا طعم رقابت را چشیده و هم چنان سودای آن را در دل دارند و البته افرادی هم برای نخستین بار مدعی ورود به این میدان دشوار خواهند شد.
به گزارش شریان نیوز، در انتخابات ریاست جمهوری دهم 476 داوطلب، ثبت نام کردند تا ببینند در چنین عرصه‌ای ،کجا ایستاده‌اند، اما درنهایت صلاحیت 4 نفر از این تعداد، از سوی شورای نگهبان تایید شد و فقط 4 تن وارد فضای جدی رقابت برای مهم ترین رویداد سیاسی سال 88 شدند.

 
هم اکنون اسامی حدود 20 نفر در محافل سیاسی و رسانه های عمومی به عنوان نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مطرح شده است . البته برخی می خواهند نبض جامعه را بسنجند،برخی نیز عزم خود راجزم کرده اند. مردانی هم هستند که حتی تمایلی برای حضور در لیست کاندیداهای احتمالی ندارند و ترجیح می‌دهند، همان جا که هستند "باشند".

 
به هر روی ایسنا، مروری دارد به شرایط همه آن ها که به نحوی نامشان برای مهم ترین رویدادسیاسی سال آینده مطرح است.

 
هاشمی رفسنجانی

 
نام هاشمی رفسنجانی که دوبار رییس جمهور کشورمان بوده است، برای مدتی در لیست نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده قرار گرفت. آن زمان که خبری مبنی بر دیدارانتخاباتی هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری منتشر شد.

 
در این خبرآمده بود که ناطق نوری از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور در انتخابات ریاست‌ جمهوری یازدهم دعوت کرده است.

 
زمانی هم نمایندگان مجلس بحث افزایش سن کاندیداهای ریاست جمهوری را مطرح کردند و سخن از این موضوع به میان آمد تا عده ای می خواهند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و در نهایت در معرض قضاوت مردم قرار بگیرد.

 
پس از گمانه زنی‌های متعدد، رییس دولتی که سازندگی نامیده می شد با روزنامه‌ی آرمان گفت‌وگو کرد و درباره نشست‌های خود و ناطق نوری که انتخاباتی خوانده می‌شد، گفت: (ما) همیشه جلسه داریم. بعد از جلسه مجمع، معمولاً چهار، پنج نفر از دوستان می‌مانند و با هم ناهار می‌خوریم و مسائل کشور و راهکارها را مطرح و بحث می‌کنیم. این حرف را هم من به آقای ناطق زدم و هم ایشان به من زدند. گفتم هنوز وضع جسمی و سن شما بهتر از من است و بیایید. ایشان هم برعکس به من می‌گفت، اما همه حرف بود. گفتم که دیگر نمی‌توانم بیایم و آقای ناطق هم عذرهایی داشت.

 
وی در جایی دیگر نیز اظهار کرد:" من دیگر آمادگی حضور در این صحنه را ندارم و در دوره‌ای هم که آمدم، صدبار تاکید کردم که ترجیح دارم، انسان‌های جوان‌تر و تازه‌نفس‌تر وارد شوند و ما از آنها حمایت کنیم."

 
"انتخاب شوندگان باید حداکثر 75 و حداقل 45 سال سن داشته باشند "این جمله، بندی از موارد اصلاحی در قانون انتخابات ریاست جمهوری است که به تصویب کمیسیون شوراهای مجلس رسیده است و اگر درصحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد، هاشمی "برطبق قانون" نمی‌تواند وارد رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم شود.

 
علی اکبرناطق نوری

 
مسئول دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری اعلام کرد که وی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، کاندیدا نمی‌شود.

 
در پی انتشار اخباری مبنی بر «احتمال نامزدی حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری در انتخابات آینده»، مسئول دفتر وی اعلام کرد: حجت‌الاسلام ناطق‌نوری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود.

 
حجت‌الاسلام ناطق‌نوری عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز پیش از این نیز در مهر ماه 1383 اعلام کرده بود "من در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نیستم و ان شاءالله تا روز قیامت هم برای هیچ انتخاباتی نامزد نخواهم شد."

 
احمد ناطق نوری برادررییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری هم در همین باره گفته است که حاج آقا ناطق (حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری) دیگر هرگز برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نخواهند شد؛ یک بار آمد و مردم گفتند نه و دلیلی ندارد که دوباره بیایند؛ البته اگر ایشان پایش را برای انتخابات وسط بگذارد باز هم مورد تخریب قرار خواهند گرفت.

 
سید حسن خمینی

 
کاندیداتوری نوه ی امام راحل درانتخابات ریاست جمهوری از اولین خبرهایی بود که در رسانه‌ها منتشر شد .

 
عده ای از قطعیت حضور تولیت آستان امام خمینی (ره) سخن گفتند و برخی نیز چنین خبری را تکذیب کردند تا زمانی که دبیر بزرگداشت مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام طی یک نشست خبری ضمن رد این موضوع گفت که یادگار امام (ره) و بیت‌ ایشان به دنبال کسب پست و مقام نیستند.

 
محمدعلی انصاری در نشستی که به مناسبت فرا رسیدن بیست و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره خبر مربوط به دیدارسید حسن خمینی و رئیس جمهور که گفته شد، در این دیدار درباره کاندیداتوری نوه امام (ره) در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بحث و گفت‌وگو شد، اظهارکرد:" یادگار امام و خانواده‌ی بیت شریف امام(ره) علاقه‌ای برای حضور در عرصه‌ی قدرت و امور اجرایی ندارند و خدمتگزاری به مردم برای آنها از این مسائل دارای اهمیت بیشتری است، امیدوارم پاسخی که در ارتباط با این پرسش می‌دهم برای تمام کسانی که دنبال حقیقت هستند، کافی بوده باشد و به این مسائل خاتمه داده شود."

 
وی تصریح کرد:"بنده از طرف یادگار امام (ره) و بیت ایشان مسائلی که در این ارتباط مطرح می‌شود را تکذیب می‌کنم، این موضوعی که در اخبار منتشر شده که در دیدار یادگار امام با رئیس جمهور مباحثی در مورد انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده را نادرست می‌دانم."

 
البته غیراز اعلام قطعی نیامدن او از سوی انصاری برخی رسانه ها نیز "رجل سیاسی نبودن"را بنابر تفاسیری مانع کاندیداتوری سیدحسن خمینی می دانندو البته طرح جدید مجلس درباره سن کاندیداها مانع دیگری برای اعلام حضور سید حسن 40 ساله است.

 
اسفندیار رحیم مشایی

 
جدی‌ترین گزینه‌ای که نامش از ماه‌ها قبل به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ازسوی طیف دولت مطرح شد، اسفندیاررحیم مشایی است که این روزها حتی عکس انداختن از وی درحاشیه جلسه هیات دولت نیز دشوار شده است.

 
پس از اوج گرفتن بحث کاندیداتوری وی و گمانه زنی‌های متعدد درباره ورود او به فضای کاندیداتوری، دفتر رئیس جمهور در اطلاعیه‌ای خبر کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد.

 
درمتن اطلاعیه دفتر رییس جمهور آمده بود:" در پی انتشار اخباری منسوب به جناب آقای مشایی مبنی بر اعلام کاندیداتوری ایشان برای انتخابات ریاست جمهوری ضمن تکذیب جدی خبر مذکور اشعار می دارد که آقای مشایی هیچگاه و در هیچ محفل خصوصی و یا عمومی درباره این موضوع صحبتی نکرده است."

 
هم چنین دراین اطلاعیه بر این نکته تاکید شد:" اگر چه انتشار چنین اخباری ( که از اساس وتماما دروغ محض است) جای تعجب فراوان دارد لکن دادن جزئیات به یک خبر دروغ (که با هدف القای باور به صحت خبر در مخاطبان انجام گرفته است) از یک طراحی سازمان یافته برای تخریب ایشان و شخص ریاست جمهوری حکایت می‌کند، تلاش نافرجام و شکست خورده‌ای که بویژه در دو سال گذشته در حجم سنگینی بعمل آمده است."

 
به رغم این تکذیب در نظرسنجی هایی که هرازچندگاهی از سوی منابع مختلف صورت می گیرد معمولا نام ایشان به عنوان یکی از گزینه های احتمالی یاد می شود.برخی نیز ابداع کلیدواژه "جریان انحرافی" را یک موج بزرگ سیاسی برای مانع شدن کاندیداتوری نزدیکان احمدی نژاد از جمله اسفندیار رحیم مشایی ارزیابی کرده اند.

 
علی لاریجانی

 
رییس مجلس شورای اسلامی از دیگر چهره‌های مطرح برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری است که با وجود حجم سفرهای استانی که می‌تواند حکایت از عزم جدی وی برای حضور در این عرصه داشته باشد، اعلام کرده که برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ندارد.

 
وی اولین بار در واکنش به سوالی درباره آمادگی خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفت که برنامه‌ای در این رابطه ندارد.

 
در همین ارتباط از محمد رضاباهنر در نشستی خبری در باره کاندیداتوری لاریجانی پرسیده شد که وی در پاسخ به این سوال گفت: چندین بار از ایشان سوال شده است، گفته‌اند که قصدی ندارند.

 
لاریجانی اخیرا نیز در یکی از دانشگاه ها نسبت به حضور در انتخابات استغفار جست وقتی دانشجویی از او پرسید آیا این واقعیت است که رییس جمهور بعدی ایران شما هستید و رییس مجلس پاسخ داد:"استغفرالله ،اشتباه کردید سوال بعدی را بپرسید."

 
اگرچه بسیاری باورپذیری این استغفار را دشوار دانستند و گمان ها برآن است که علی لاریجانی یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات یازدهم است.

 
محسن رضایی

 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سابقه دو دوره رقابت با احمدی نژاد را دارد، او در دوره دهم نیز به شیوه انتخابات معترض شد، اما حسابش را با دو کاندیدای معترض دیگر جدا کرد.

 
محسن رضایی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می شوید؟اظهار کرد: " انتخابات ریاست جمهوری آینده بسیار مهم است و نسبت به آن نمی توان بی تفاوت بود، اما من هنوز تصمیمی در این باره نگرفته ام و اگر تصمیمی بگیرم اعلام خواهم کرد."

 
امیدوار رضایی برادر او نیز درباره احتمال کاندیداتوری محسن رضایی گفت:" الان برای گفتن این حرف‌ها زود است، اما به هرحال ایشان جزء افراد بالقوه هستند و همیشه برای ریاست جمهوری برنامه اقتصادی و مدیریتی داشتند و اما اگر زمانش فرا برسد و احساس نیاز شود، وارد صحنه خواهد شد."

 
رضایی در ادامه اظهارکرد: " ایشان دنباله‌ رو مشی مقام معظم رهبری هستند، از این رو اعلام نظر در شرایط کنونی را زود هنگام می‌دانند، ولی مطمئنا اگر وارد عرصه رقابت شوند تا آخر باقی می‌مانند و مانند برخی دوستان که در دوره‌های قبل از رقابت کنار کشیدند، عمل نخواهند کرد."این در حالی است که در دور نهم انتخابات ریاست جمهوری ، رضایی در آستانه رای گیری از رقابت کنار کشیده بود.

 
این نماینده سابق مجلس محور اصلی برنامه‌های محسن رضایی در صورت کاندیدا شدن را اقتصادی دانست و تاکید کرد:" شرایط فعلی کشور ایجاب می کند که هر کاندیدایی که وارد می‌شود برنامه روشن و شفافی برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشد."

 
محمد باقر قالیباف

 
محمد باقرقالیباف هم ازجمله افراد مطرح درعرصه ی ریاست جمهوری است.

 
شهردار تهران که درچهارمین نشست هم‌اندیشی دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سخنرانی داشت، درباره‌ی حضورش در این عرصه گفت:"بنده ولع رییس‌جمهوری ندارم؛ چرا که انسان از یک ساعت بعد خود نیز باخبر نیست. در سال 88 هم بسیاری گفتند که قالیباف می‌خواهد رییس‌جمهور شود و ستادها زده و برنامه‌ها دارد، ولی دیدید که حضوری نداشتم؛ چرا که در آن زمان وظیفه‌ای نداشتم، ولی در سال 84 احساس وظیفه کردم، ولی این را هم بدانید که به دنبال بالاترجویی نیستم ،ولی اگر مصلحت باشد در آینده به آن فکر می‌کنم. از این نوع انسان‌ها نیز نیستم که بگویم احساس تکلیف و وظیفه می‌کنم. بنده خودم از این وظیفه‌ها تا کنون حس نکرده‌ام و ان‌شاءالله حس نخواهم کرد."

 
با این حال در مورد قطعیت حضور او درعرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظر زیادی شد، تا جایی که برخی رسانه ها از استعفای او برای فعالیت در این عرصه خبر دادند، اما شهردارتهران چنین قطعیتی را زیر سوال برد، زمانی که اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای براین نکته تاکید کرد : مطالب مطروحه در مصاحبه ای که قالیباف انجام داده – ومنجر به شکل گیری چنین ذهنیتی شده است-، نظرات و علاقه‌مندی‌های شخصی بوده و ارتباطی با دیدگاه‌های شهردار تهران ندارد.

 
اگرچه یک بار رسما سردار رودکی،مشاور قالیباف از ورود شهردار تهران به عرصه انتخابات سخن گفت که بلافاصله روابط عمومی شهرداری اصل اعلام کاندیداتوری را تکذیب کرد.

 
قالیباف اعلام کرده است که حرف مرد دوتاست و در مقطع لازم تصمیم خود را خواهم گرفت.

 
از سویی دیگر از آغاز فعالیت های انتخاباتی قالیباف اخباری منتشرو از برنامه ریزی ستادهای اونیز سخن گفته شده است .خبری که جنسش از نوعی است که می تواند تکذیب می‌شود.

 
مصطفی پور محمدی

 
رئیس سازمان بازرسی کل کشورکه برکناریش از دولت نهم حاشیه ساز شد نیز در واکنش به سوالی مبنی بر نامزدیش درانتخابات ریاست جمهوری آینده گفت:" حضور خود را در انتخابات نفی نمی‌کنم، ولی در زمان مشخص باید تصمیم به بلوغ برسد تا قابل انتشار شود. هم‌چنین شرایط اجتماعی هم باید برای اعلام حضور مناسب باشد، اما در حال حاضر زمان مناسبی نه برای تصمیم‌گیری است و نه شرایط اجتماعی، زمان پذیرش چنین تصمیماتی را دارد."

 
پورمحمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که اگر شما در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوید، آیا جامعه روحانیت از شما حمایت می‌کند؟ خاطرنشان کرد:" جامعه روحانیت به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در حوزه‌ی اصولگرایی سعی دارد، نقش خود را به خوبی ایفا کند. اگر قرار باشد کاندیدای ریاست جمهوری شوم ،خوشحال خواهم شد که نهادهای اصلی از من حمایت کنند."

 
پور محمدی در حالی سفرهای استانی خود را به شکل معناداری آغاز کرده است که برخی ابهامات مالی در خصوص دوره وزارت وی تبدیل به مشکلی جدی در رابطه با حضورش در این عرصه شده است.

 
حسن روحانی

 
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی هم یکی دیگر از چهره‌هایی است که از او به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یاد می‌شود.

 
اما رئیس مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درگفت‌وگویی برخی اخبار درباره کاندیداتوری اش برای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد و در پاسخ به این‌که آیا برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ای دارید، تنها به گفتن واژه ی "خیر" اکتفا کرد.

 
برخی از او به عنوان نامزد احتمالی طرح دولت وحدت ملی یاد می کنند،دولتی که شامل اصلاح طلبان هم خواهد شد اگرچه اخیرا موسوی خوئینی ها اعلام کرده است حاضر نیست بپذیرد چنین کلاهی برسر اصلاح طلبان برود.

 
این روحانیِ اهل سکوت،در این باره موضع گیری چندانی نداشته است.

 
علی اکبر ولایتی

 
علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، درباره حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت:" در این باره اظهار نظر نمی‌کنم."

 
ولایتی اخیرا با روزنامه اعتماد در همین راستا مصاحبه کرده و گفته است:" تا زمان انتخابات خیلی زمان باقی است و نباید با ورود نابهنگام و زودرس، به بحث های انتخاباتی بپردازیم."

 
وی هم چنین در پاسخ به این سوال که برخی شما را کاندیدای مقبول دولت وحدت ملی معرفی کرده‌اند. آیا این موضوع را تایید می کنید؟ اظهارکرد: "من هم راجع به این موضوع مطالبی را در برخی سایت‌ها خوانده‌ام، اما نه کسی با من در این رابطه صحبتی داشته و نه من با کسی حرفی زده‌ام. اگر در آینده بخواهم راجع به این موضوع تصمیمی بگیرم، در همان آینده هم اظهارنظر خواهم کرد."

 
غلامعلی حدادعادل

 
درست زمانی که حدادعادل در مجلس هشتم از ریاست خانه ملت بازماند، زمزمه احتمال حضور وی در رقابت ریاست جمهوری در رسانه ها مطرح شد.

 
اما وقتی از حداد عادل درباره حضور در عرصه ی کاندیداتورری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پرسیدند، وی پاسخ داد:" فرصت برای تصمیم‌گیری در رابطه با کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم هنوز باقی است و نباید عجله کنیم. "

 
وی هم چنین در حاشیه بیست و نهمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که "آیا برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم کاندیدا می‌شوید؟‌" اظهار کرد:" فرصت زیادی برای تصمیم‌گیری هست؛ عجله نکنید. "

 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در برابر این پرسش هم که "آیا برای تصمیم‌گیری در رابطه با انتخابات برنامه‌ریزی دارید؟ " گفت: "هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام."

 
او در جمع دانشجویان دانشگاه گلستان نیزدر پاسخ به سئوالات دانشجویان در همین باره اظهار کرد:" درحال بررسی این موضوع هستم و هنوز به تصمیمی درباره شرکت و عدم شرکت نرسیده ام."

 
سید محمد خاتمی

 
گفته می شود رئیس دولت اصلاحات در پاسخ به برخی اظهار نظرها درباره احتمال کاندیداتوری اش تاکید کرده که حاضرم تعهد محضری به آقایان بدهم که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی شوم.

 
در همین راستا مهرعلیزاده معاون رئیس جمهور دولت اصلاحات در خصوص حضور سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت:" بنده در مورد نامزدی آقای خاتمی در انتخابات چیزی نشنیده‌ام ،اما معتقدم ایشان حضور بسیار فعالی در انتخابات خواهند داشت، اما این‌که خودشان کاندیدا شوند مشخص نیست."

 
هم چنین خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز با بیان این‌که خاتمی باید نقش محوریت اصلاح طلبان را برای بازسازی و حضور مجدد به عهده بگیرد، گفت:" حضور خاتمی در انتخابات باب جدیدی را در جریان اصلاحات برای بازگشت مجددش به صحنه سیاست باز کرد؛ بنابراین اگر نظام نیز کمک کند یک بازی و رقابت جدی در جامعه برای انتخابات ریاست جمهوری شکل خواهد گرفت."

 
وی ابراز عقیده کرده که در حال حاضر در جریان اصلاحات چهره‌ای مناسب جز خاتمی برای بازسازی این جریان وجود ندارد، لذا اگر خاتمی بیاید اصلاح طلبان می توانند تا انتخابات ریاست جمهور ترمیم شوند.

 
کواکبیان ، دبیرکل حزب مردم سالاری نیز بیان کرده که خاتمی در این دوره از انتخابات به عنوان بازیکن وارد صحنه نمی شود، بلکه بنا دارد در قالب بازی‌گردان نقش آفرینی کند.

 
درباره احتمال حضور خاتمی در این عرصه خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان پرسید با توجه به این‌که انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم، اگراصلاح‌طلبان و افرادی نظیر سیدمحمد خاتمی وارد انتخابات شوند موضع شورای نگهبان چگونه خواهد بود؟ کدخدایی به مزاح در پاسخ به این سوال گفت: "من نمی‌دانم بعد ازاین جلسه سالم ازپله‌ها پایین خواهم رفت."

 
وی افزود:"سوال شما دشواراست. ان‌شاءالله عمر همه‌ی شما باقی باشد و درانتخابات آینده نظرات شورای نگهبان را ملاحظه کنید. من اکنون نمی‌توانم پیشاپیش قضاوتی کنم. نظر شورای نگهبان همواره این بوده که فعالیت کسانی که در چارچوب قانون اقدام می‌کنند بلامانع است."

 
محمد رضا عارف

 
محمدرضا عارف از اصلی ترین چهره های مطرح شده اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است.

 
وی درباره‌ احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت:" این موضوع بحثی زودرس و زود هنگام است، باید تلاش کنیم فضا برای مشارکت حداکثری فراهم شود. "

 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که زمانی عضو کابینه دولت اصلاحات بود، افزود:" باید تلاش این باشد که فضا به سمت مشارکت حداکثری پیش رفته و تمام مردم با انگیزه تشویق شوند که در انتخابات حضور داشته باشند."

 
معاون سید محمد خاتمی در دولت هشتم درباره‌ی نوسازی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در مسیر منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت:" در عرصه‌ نوسازی و بازسازی فضای سیاسی باید تلاش شود تمام اعضا و گروه‌های مختلف احساس کنند که می‌توانند فعالیت داشته باشند."

 
حسین علایی

 
رییس سابق ستاد مشترک سپاه نیز از جمله ی افرادی است که عده ای نامش را برای حضور دراین عرصه به میان آورده‌اند.

 
علایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این باره گفت:" دراین مورد فکری نکرده‌ام و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید تصمیمش برای آینده چیست."

 
وی هم چنین اظهار کرد:" صحبت در این مورد زود است و طی ماه‌های آینده در این مورد صحبت خواهم کرد."

 
او گفت :"دراین مورد باید کمی حوصله کرد."

 
محمد شریعتمداری

 
محمد شریعتمداری عضو شورای راهبردی روابط خارجی هم برای حضور در این عرصه بی علاقه نیست.

 
وی در گفت‌وگویی با بیان این‌که به حضور در انتخابات فکر می‌کند،اظهار کرد:" تعهدی نداده‌ام که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نشوم."

 
وزیر بازرگانی دولت اصلاحات در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها نیز با اشاره به انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت:" امیدوارم فضای سیاسی، فرهنگی، تقنینی و سیاستگذاری اصولی کشور به سمتی هدایت شود تا همه افرادی که در حوزه های فکری معتقد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی هستند، در انتخابات حضور پیدا کنند."

 
شریعتمداری درباره نامزدی خودش در انتخابات ریاست جمهوری گفت:" بنده در خصوص نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده بی فکر نیستم و تعهدی هم به کسی نداده ام تا در انتخابات نامزد نشوم."

 
علی نیکزاد

 
در برخی محافل سیاسی شنیده شده است که نامزدی علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی گرفته و در حال حاضر یکی از گزینه های نامزدی انتخابات ریاست جمهوری از سوی احمدی نژاد و اطرافیانش به شمار می رود .

 
اما او که چندی پیش برای بازدید از پروژه های راه و شهرسازی به گچساران سفر کرده بود در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص شایعه حضورش در انتخابات گفت: در انتخابات ریاست جمهوری آینده ثبت نام نمی کنم.

 
نیکزاد همچنین در گفت‌وگو با یک خبرگزاری بدون آنکه اصل کاندیداتوری را رد کند، پاسخ داده بود که عرفا، اخلاقا، قانونا و شرعا راجع به این موضوع اکنون نمی‌توان صحبت کرد.

 
کمال خرازی

 
دفتر کمال خرازی، وزیر اسبق امور خارجه نیز در خبری خبر کاندیداتوری وی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد.

 
بر این اساس این اعلام کمال خرازی گفت که نامزدی‌ام در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری شایعه است و آن را تکذیب می‌کنم.

 
کمال خرازی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست جمهوری خاتمی بود. وی هم‌اکنون رئیس و عضو شورای راهبردی روابط خارجی است و در سال 1385 توسط مقام معظم رهبری به این سمت منصوب شده است.

 
اسحاق جهانگیری

 
اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا واقعا به کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری آینده فکری نکرده اید، گفت:"بالاخره وقتی این موضوع مطرح می شود، نمی‌توان گفت که اصلا فکر نکرده‌ام، ولی هنوز به تصمیم نرسیده‌ام، چون ما عضوی از جریانی به نام جریان اصلاح طلب هستیم، پس مستقیما نمی‌توانیم اقدام کنیم .این‌که برخی دیگر نیز چنین می کنند و خود راسا تصمیم می گیرند، بی این‌که با مجموعه اصلاح طلبان مشورت کنند نه تنها کمک نمی کند، بلکه آسیب هم می زنند."

 
از وی در ادامه پرسیده شد آیا شما توانایی ریاست جمهوری را در خودتان می بینید؟ که جهانگیری در پاسخ به این سوال مدعی شد: "به هر حال از کارهایی که تا کنون قبول کرده ام، همه راضی بودند، هم موافقین و هم مخالفین.کسی درباره عملکرد من نظر منفی نداشته است."

 
محسن مهرعلیزاده

 
محسن مهرعلیزاده رییس پیشین سازمان تربیت بدنی با اشاره به وجود برخی اخبار درباره احتمال کاندیدا شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم گفت:‌" اگر شرایط فراهم شود و امکان خدمتگزاری باشد، حضور خواهم یافت و در غیر این صورت خیر."

 
وی اظهارداشت:" هنوز برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تصمیم قطعی نگرفته‌ام و باید ببینم شرایط چگونه خواهد شد."

 
سعید جلیلی

 
حامیان جلیلی این روزها با راه اندازی سایت ها و وبلاگ‌های مختلف سعی در جذب آراء برای وی در فضای مجازی دارند. سایت‌ها و وبلاگ‌های انتخاباتی با نام‌هایی همچون "حامیان دکترسعید جلیلی" ، "کمپین دعوت از سعید جلیلی برای انتخابات 92" ، "هواداران کاندیداتوری دکتر سعید جلیلی" و یا سایتی به نام دشمن شناسی که به تحلیل موفقیت‌های جلیلی و تیم همراهش در مذاکرات بغداد پرداخته است، از جمله این فعالیت هاست.برخی از هواداران او درشبکه اجتماعی فیس بوک در حمایت از جلیلی صفحه ای را راه اندازی کرده اند.

 
در این‌که جلیلی به تبع مسئولیتی که در پرونده هسته‌ای ایران دارد، از حمایت برخی اصولگرایان برای کاندیدا شدن برخوردار خواهد شد، تردیدی نیست، اما آن دسته از اصواگرایانی که می خواهند در آینده ای که دور نیست نام جلیلی را در پوسترهای تبلیغاتی شان درج کنند اول از همه باید از قطعیت حضور او در این عرصه مطمئن شوند.

 
به گفته ی برخی از اطرافیان او ، جلیلی به طور علنی تمایلی برای حضور در عرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نشان نداده است .اگرچه مانع فعالیت های علنی هوادارانش برای تبلیغ او نیز نشده است.اصرار معنادار هواداران او به ساده زیستی جلیلی یکی از کلیدواژه های تبلیغی هواداران دبیر شورای عالی امنیت ملی است.

 
علی فلاحیان

 
علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات نیز در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت:" نمی‌گویم که نمی‌آیم."

 
وزیر اسبق اطلاعات اظهارداشت:" من گفته‌ام که هر کس توانایی و برنامه‌هایی برای حل مشکلات دارد طبق نظر امام و رهبری باید به میدان بیاید".

 
وی در پاسخ به این سوال که آیا وارد این عرصه می‌شوید؟ گفت: "من درباره آمدن و یا نیامدنم حرفی نزده‌ام."

 
از وی پرسیده شد پس وارد این عرصه نمی‌شوید؟ که فلاحیان اظهارداشت:" من نمی‌گویم که نمی‌آیم و اصلا بحث در این مورد، ورود زود هنگام است و نباید هم‌اکنون حرفی بزنیم."

 
وزیراطلاعات در دولت هاشمی در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده بود.

 
علی اکبر صالحی

 
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران با صراحت اعلام کرد که برنامه‌ای برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ندارد و در انتخابات سال آینده کاندیدا نخواهد شد.

 
"علی‌اکبر صالحی در بازدید از روستای «قیزقاپان»، از توابع شهرستان زلزله‌زده هریس در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهارکرد: برنامه‌ای برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ندارم."

 
این در حالی است که نام او در بسیاری از فهرست های احتمالی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

 
حسین کمالی

 
درباره ورود دبیرکل حزب کار به این عرصه، معاون دبیرکل خانه کارگر در امور استان‌ها از تصمیم این تشکل مبنی بر معرفی حسین کمالی به عنوان کاندیدای نهایی خانه کارگر در انتخابات ریاست جمهوری آینده خبر داد و اظهار داشت:"کاندیدای ما برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آقای کمالی است و ما توانستیم تا 60 درصد موافقت ایشان را جلب کنیم و همچنان در حال رایزنی با وی هستیم."

 
اگرچه خانه کارگرهنوز نتوانسته کمالی را برای حضور در این عرصه قانع کند و دبیرکل حزب اسلامی کارنیز خود گفته است هنوز برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی خانه کارگر هیچگونه تصمیمی نگرفته‌ام.

 
جالب آنکه خانه کارگر کمالی را بهترین نامزد ممکن انتخابات ندانسته بلکه او را بهترین کاندیدا برای حوزه کارگری خوانده است.

 
یحیی آل اسحاق

 
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم در واکنش به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: "من به همه کسانی که با من درباره کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت کرده‌اند، «نه» گفته‌ام."

 
یحیی آل‌اسحاق صراحتا اعلام کرد که من وارد این فضا نمی‌شوم.

 
به هر ترتیب ،اسامی و تصاویر تعدادی ازاین افرادبه عنوان کاندیداهای قطعی روزی بر پوستر ها و تراکت ها و بنرهایی طویل و عریض نقش می بندد، درنهایت مردانی برای دردست گرفتن قوه اجرایی کشور با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و راه های کنار زدن رقیبان هم که فراوان است.

 
آنان‌که پای در این عرصه می گذارند، حتما می‌دانند و باید بدانند که تنها حک شدن یک نام و نقش بستن یک تصویر و در ادامه سخنرانی‌های فراوان و میزگرد و همایش و مناظره تنها دردها را دوا نخواهد کرد حل مشکلات، راهکار می‌خواهد و همه این مردان باید همه آنچه در چنته دارند را به میدان بیاورند تا در انتها بتوان دردها را درمان کرد.

 
مردم ایران که سال هاست با انواع تحریم و تهدید و مشکلات خاصه مشکلات اقتصادی مواجهند مردی در میدان عمل می خواهند که باری از دوششان بر زمین بگذارد، پس همه آنانی که می خواهید و می‌توانید در چنین میدانی قدم بردارید اگر تنها سودای کسب قدرت ندارید و صاحب برنامه و راهکار برای درمان دردها و ازمیان برداشتن مشکلات مردم هستید رییس جمهور ایران شوید، لطفا.




ادامه مطلب

[ دوشنبه 91/8/22 ] [ 11:2 صبح ] [ parsinews ]

هر وقت میخواهیم به مردم پول بدهیم صداها بلند میشود!

احمدی‌نژاد گفت: ‌این کشور متعلق به ملت است و دولت، مجلس و قوه قضائیه نوکر ملت هستند اما همین که می‌خواهیم نصف پول‌هایی که برخی برده‌اند و پس نیاورده‌اند به بازنشستگان بدهیم فریادها بلند می‌شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه هر وقت می‌خواهیم به مردم پول بدهیم صداها بلند می‌شود گفت: ملت هرکس را در مقابل منافع خود ببیند زیر پایش له می‌کند.

به گزارش فارس: محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در مراسم تجلیل از بازنشستگان نمونه کشوری در تالار وحدت از ایران به عنوان عشق مشترک و پیوند دهنده قلب ملت یاد کرد.

وی تصریح کرد: ما هر جا و در هر شرایطی باشیم این عشق مقدس الهی به ایران در قلب ما خواهد بود و از قلب ما خارج نخواهد شد.

احمدی‌نژاد برای ایران دوستی ایرانیان نیز دو دلیل آورد و یک دلیل آن را عشق و علاقه به وطن دانست و با بیان اینکه دوستی وطن از ایمان است، آن را علامت کرامت، شرافت و بزرگی یک انسان دانست.

وی درباره علت دوم هم این گونه توضیح داد که ایران واقعا سرزمینی با عظمت و دوست داشتنی و کانون فرهنگ و تمدن و توحید وعدالتخواهی و محبت و انسانیت است.

رئیس جمهور گفت:‌همه انسان‌ها دوست دارند به سعادت و کمال برسند و همه خوبی‌ها در سرزمین ایران نهفته و به ما فرصت شکوفایی و استقرار داده و اگر انسان به کمال نرسد مثل غنچه نشکفته است.

احمدی‌نژاد از خانواده به عنوان پایگاه اصلی برای سعادت و کمال انسان یاد کرد و گفت: اگر خانواده نباشد هر چه عمر انسان زیاد باشد و تلاشش مضاعف، تقریبا راه او برای رشد تعالی بسته است.

وی تصریح کرد:‌ حقیقت وجودی و جوهره انسان و شکوفایی او تنها بر پایه محبت قرار دارد و انسان با زور و تحمیل به مقام انسانی و کمال نمی‌رسد.

احمدی‌نژاد از محبت به عنوان محور و ریشه خانواده یاد کرد و متذکر شد: بدون محبت و مهر یک خانواده اصلا مفهوم خانواده پیدا نمی‌کند.

«محور محبت در خانواده عشق بین همسر (زن و مرد) است و در این میان زن کانون اصلی جوشش محبت در نظام خانواده است».

رئیس جمهور گفت: متاسفانه برخی برای منافع سرمایه داران همه تلاش خود را به کار گرفتند تا انسان را به کارگری برای نظام سرمایه داری تبدیل کند و برای رسیدن به این هدف بنیان‌ها را هدف قرار دادند.

احمدی‌نژاد افزود:‌ وقتی یک خانواده مستحکم نباشد جنایت صورت می‌گیرد و در مقابل از درون یک خانواده مستحکم و پایدار انسان‌های بزرگ و با محبت به جامعه تقدیم می‌شود.

وی تصریح کرد: اینکه در یک جامعه عده‌ای به قیمت فقر و زجر دیگران جیب خود را پر کنند ناشی از فقدان محبت در دل‌های آنهاست که گاهی به درجه‌ای می‌رسند که از حیوان پست‌تر می‌شوند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: خانواده یک مجموعه به هم پیوسته است و هر چقدر کیان خانواده را حفظ کنیم جامعه را حفظ کرده‌ایم و بسیاری از نابسامانی‌های اجتماعی ناشی از تضعیف نظام خانواده است.

رئیس جمهور گفت:‌ ملت ایران برای ارتباطات و احترامات و محبت‌ها زنده است و دولت همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا نظام خانواده مستحکم‌تر شود.

وی با بیان اینکه مطالبات پرداختی به بازنشستگان پاسخگوی نیازهای آنها نیست، گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی و فشارها نمی‌توان گفت پرداختی‌ها موثر است اما دولت از هیچ خدمتی در این عرصه فروگذار نخواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر خزانه دولت پر پول باشد اولویت اول حل مسائل و مشکلات بازنشستگان است دو مشکل عمده را پیش روی دولت دانست.

احمدی‌نژاد گفت: یک مشکل این است که دشمن دست و پا می‌زند تا برای ما محدودیت ایجاد کند اما انشاءاله به سرعت از این مرحله عبور می‌کنیم و روسیاهی برای کسانی خواهد ماند که می‌خواهند فضا را زمستانی کنند.

وی ادامه داد:‌ مشکل دیگر این است که به محض تصمیم دولت برای اینکه پولی در جیب مردم برود، از 80 جا افراد بسیج می‌شوند که نگذارند این اتفاق بیفتد.

احمدی‌نژاد گفت: ‌این کشور متعلق به ملت است و دولت، مجلس و قوه قضائیه نوکر ملت هستند اما همین که می‌خواهیم نصف پول‌هایی که برخی برده‌اند و پس نیاورده‌اند به بازنشستگان بدهیم فریادها بلند می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه فردی 100 میلیارد بگیرد و پس نیاورد اقتصاد کشور را به هم نمی‌ریزد اما اگر بخواهیم به یکنفر 5 میلیون وام قرض‌الحسنه بدهیم تلاش می‌کنند مانع شوند و می‌گویند اقتصاد به هم می‌ریزد.

احمدی‌نژاد افزود: اکنون وام‌های کلان در دست حدود 10 درصد جمعیت است که 3 هزار نفر می‌شوند و ما به آنها می‌گوییم شما که پول را برده و کار خود را انجام داده‌اید برگردانید تادیگران هم از این سرمایه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: 90 درصد مردم تنها از 10 درصد وام‌ها بهره‌مندند که به جایی برنمی‌خورد و اگر از آن 80 درصد، 20 درصدشان معوقات بانکی را برگردانند همه از مشکلات حل خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: به هر حال در شرایط جنگ اقتصادی دشمن فشار وارد میکند و ما می‌بینیم قیمت ارز به صورت مصنوعی بالا می‌رود و می‌خواهیم برای جبران مسئله به مردم کمک کنیم.

احمدی‌نژاد افزود: برخی این کار را به ضرر اقتصاد می‌دانند اما اینکه عده‌ای ده‌ها میلیارد ببرند، از نظر آنها بلا اشکال است. در حالی که خدمت و حمایت از مردم وظیفه حاکمیت است.

وی ادامه داد: مردم اصل کار هستند و باید معیشت آنها را تامین کنیم و در صورتی که مردم مورد توجه قرار گیرند،‌همه امپراطور‌ها و دزدها تاریخ هم جمع شود نمی‌توانند لطمه‌ای وارد کنند.

رئیس جمهور گفت:‌ کشور ایران بزرگ و ثروتمند و اقتصاد ما در حال رشد است اما وقتی به خاطر چاله کنی دشمن دست انداز‌هایی ایجاد شود باید از مردم حمایت کنیم.

احمدی‌نژاد افزود: متاسفانه در این میان عده‌ای مانع می‌تراشنند و هر راهی که می‌رویم بر آن قفل می‌زنند و اگر از راهی دیگر برویم قفل‌های بیشتری به آن می‌زنند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم پولی که از ملت می‌گیریم به خودشان بدهیم و کسی که بنزین بیشتر مصرف می‌کند پول بیشتری بدهد تا به اقشار ضعیف کمک شود اما می‌گویند این تورم‌زا است و نقدینگی ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور گفت: ملت ایران با وحدت از همه موانع سنگین و گذشته عبور کرده و به لطف خدا از این مرحله نیز عبور کرده و بر دشمن فائق می‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: هر کس تحت هر عنوان و با هر چهره و به هر بهانه‌ای در مسیر پیشرفت حرکت و منافع ملت بخواهد بایستد، از هر دسته و باندی که باشد ملت به لطف خدا او را زیر پای خود له می‌کند و با عبور از او قله‌های پیشرفت و عدالت را فتح خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد که دولت در این سه ماهه تنظیم بودجه تصمیماتی خواهد گرفت که موجبات شادمانی همه ملت به ویژه جامعه بزرگ پیشکسوتان و بازنشستگان خواهد شد.

پیش از سخنان رئیس جمهور عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی سخنرانی و ایراندخت عطاریان رئیس صندوق بازنشستگی کشوری گزارشی از عملکرد و برنامه‌های آتی این صندوق را ارائه کرد.




ادامه مطلب

[ دوشنبه 91/8/22 ] [ 11:0 صبح ] [ parsinews ]

چرا اسرائیل از حمله به ایران منصرف شد؟

بر خلاف ادعاهای مقامات اسرائیلی مبنی بر اینکه کاهش حجم غنی‌سازی در ایران، آنها را از برنامه‌های خود برای حمله به ایران منصرف کرده، دلیل واقعی این امر، افزایش ضریب ایمنی تأسیسات هسته‌ای ایران است.
 بر خلاف ادعاهای مقامات اسرائیلی مبنی بر اینکه کاهش حجم غنی‌سازی در ایران، آنها را از برنامه‌های خود برای حمله به ایران منصرف کرده، دلیل واقعی این امر، افزایش ضریب ایمنی تأسیسات هسته‌ای ایران است.

از مدت‌ها پیش و پس از اعلام رسمی وجود تأسیساتی زیرزمینی در ایران به نام «فردو»، توجه بیشتر محافل رسانه‌ای و تحلیلی جهان به این ماجرا جلب و سپس، درخواست تعطیلی این تأسیسات، به یک پایه ثابت در مذاکرات ایران و 1+5 تبدیل شد.

اینک گزارش یک روزنامه انگلیسی، از اهمیت استراتژیک واقعی این تأسیسات و میزان نگرانی رژیم اسرائیل از آن، پرده برداشته است.

روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز»، یکشنبه 21 آبان با انتشار گزارشی درباره تأسیسات هسته‌ای فردو، نوشته جمع‌بندی مقامات نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل، بر آسیب ناپذیری این تأسیسات گواهی دارد و همین امر، گزینه‌های این رژیم در حمله احتمالی به ایران را به شدت محدود کرده است.

به نوشته این روزنامه، مقامات نظامی رژیم اسرائیل با بررسی «فردو» به این نتیجه رسیده‌اند که حمله هوایی در شکل متداول آن علیه ایران به نتیجه نخواهد رسید و لازم است آنها در تاکتیک‌های نظامی خود در این زمینه بازنگری کنند.

بنا بر این گزارش، با توجه به پیشرفت‌های ایران در زمینه هسته‌ای، برنامه‌های اسرائیل در سال‌های اخیر، همواره در حال بازنگری بوده است.

هرچند پیش از این مقامات اسرائیلی و آمریکایی مدعی بودند، بمب‌های سنگرشکن جدید آمریکا برای نفوذ به تأسیسات فردو کارآمد است؛ ساندی تایمز در گزارش خود به نقل از کار‌شناسان غربی می‌نویسد: عمق این تأسیسات بسیار بیش از آن چیزی است که پیش از این برآورد می‌شده و در نتیجه، در برابر حملات هوایی در امان است؛ بنابراین، با توجه به پیشرفت‌های جدید در تأسیسات هسته‌ای ایران، رژیم اسرائیل ناچار است تاکتیک‌های نظامی خود را تغییر دهد.

کار‌شناسان نظامی غربی به ساندی تایمز گفته‌اند: اکنون اسرائیل 2 گزینه پیش روی دارد؛ یکی اینکه اقدام به اعزام واحدهای ویژه نیروی زمینی به ایران کند و دیگر آنکه از موشک‌های بالستیک دارای کلاهک‌های تاکتیکی هسته‌ای علیه این تأسیسات بهره گیرد؛ البته آنگونه که مشخص است، استفاده از این 2 گزینه نیز از جنبه‌های گوناگون برای این رژیم منطقی نیست.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد بر خلاف ادعاهای مقامات اسرائیلی مبنی بر اینکه کاهش حجم غنی‌سازی در ایران، آنها را از برنامه‌های خود برای حمله به ایران منصرف کرده، دلیل واقعی این امر، افزایش ضریب ایمنی تأسیسات هسته‌ای ایران است که عملاً آنها را با چالشی جدید مواجه کرده است.




ادامه مطلب

[ دوشنبه 91/8/22 ] [ 10:58 صبح ] [ parsinews ]

پیش افتتاح

باسلام خدمت دوستان عزیز

وبلاگ خبرگزاری پارس نیوز یک خبر گزاری مستقل بوده و باهدف ایجاد مکانی جهت دوستانی که به رشته خبرنگاری علاقه دارند تا خبرهایی که احتمال میدهند برای کاربران پارsی بلاگ مهم باشد را درصورتی که امکان پخش در مجله نباشد در این مکان به نمایش بگذارند

قوانین وبلاگ:

1- قوانین همان قوانین سایت پارسی بلاگ میباشد

2- خبرهای غیر تولیدی باید با ذکر منبع مجاز باشد

3-در صورتی که نویسندهای خلاف مقررات عمل کند حذف خواهد شد و مدیریت وبلاگ هیچ مسئولیتی را نمیپذیرد

4-استفاده از عکسهای غیر مجاز ممنوع بوده 

5-استفاده از منابع فیلتر شده ممنوع بوده

سایر قوانین به مرور اعلام خواهد شد 




ادامه مطلب

[ دوشنبه 91/8/22 ] [ 12:32 صبح ] [ parsinews ]